Jämsän seudun kokouspalveluiden kehittäminen
Kari, Tiia; Raisio, Susanna (2009)
Kari, Tiia
Raisio, Susanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904232148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904232148
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli selvittää Jämsän seudun kokouspalvelutarjonnan laadun nykytilaa sekä edistää myyntiä saatavuutta kehittämällä. Tavoitteena oli antaa yrityksille työkaluja markkinoinnin, laadun ja kokouspalveluiden kehittämiseen sekä koota yhteen myyntiorganisaatiota ja sähköistä hakupalvelinta varten oleelliset tiedot alueen kokouspalvelutarjonnasta.
Työhön tarvittavat tiedot kerättiin vierailemalla syksyn 2008 aikana 20:ssa selvitykseen osallistuneessa yrityksessä. Vierailujen avulla haluttiin selvittää yritysten edellytykset laadukkaiden kokouspalveluiden tuottamiseen.
Selvityksen tuloksissa nousivat esille Jämsän seudun kokouspalvelutarjonnan laadulliset eroavaisuudet. Kehitettäviä kohteita löytyi mm. markkinoinnissa, myynnissä, saatavuudessa sekä hinnoittelussa. Myös kokoustiloissa, välineissä sekä laatunäkemyksissä oli nähtävissä suuria eroja. Tulokset käsiteltiin asiakkaan ostoprosessin mukaisessa järjestyksessä: saatavuus, kokouspalvelut, lisä- ja tukipalvelut sekä palvelun laatu.
Työ on ajankohtainen, koska Jämsän seudun jatkuva kehittyminen matkailualueena lisää pienten matkailuyritysten tarvetta parantaa saavutettavuuttaan sekä kokouspalveluiden laatua. Selvitystä voidaan hyödyntää seudun kokouspalveluiden myynnin työkaluna sekä saatavuuden kehittämisessä. Selvitys toimii myös pohjana mahdollisille jatkotutkimuksille, joita työn lopussa ehdotamme.
Työhön tarvittavat tiedot kerättiin vierailemalla syksyn 2008 aikana 20:ssa selvitykseen osallistuneessa yrityksessä. Vierailujen avulla haluttiin selvittää yritysten edellytykset laadukkaiden kokouspalveluiden tuottamiseen.
Selvityksen tuloksissa nousivat esille Jämsän seudun kokouspalvelutarjonnan laadulliset eroavaisuudet. Kehitettäviä kohteita löytyi mm. markkinoinnissa, myynnissä, saatavuudessa sekä hinnoittelussa. Myös kokoustiloissa, välineissä sekä laatunäkemyksissä oli nähtävissä suuria eroja. Tulokset käsiteltiin asiakkaan ostoprosessin mukaisessa järjestyksessä: saatavuus, kokouspalvelut, lisä- ja tukipalvelut sekä palvelun laatu.
Työ on ajankohtainen, koska Jämsän seudun jatkuva kehittyminen matkailualueena lisää pienten matkailuyritysten tarvetta parantaa saavutettavuuttaan sekä kokouspalveluiden laatua. Selvitystä voidaan hyödyntää seudun kokouspalveluiden myynnin työkaluna sekä saatavuuden kehittämisessä. Selvitys toimii myös pohjana mahdollisille jatkotutkimuksille, joita työn lopussa ehdotamme.