Pallo hallussa : vapaaehtoisten opas Turku 2011 -säätiölle
Juntunen, Heidi (2011)
Juntunen, Heidi
Turun ammattikorkeakoulu
2011

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611186
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on vapaaehtoisten opas Turku 2011- kulttuuripääkaupunkivuoden vapaaehtoisohjelmaan. Toimeksiantajana toimii Turku 2011- säätiö, joka vastaa Turun kulttuuripääkaupunkivuoden toteutuksesta. Työn tarkoituksena on tarjota vapaaehtoisille tiivis paketti, jossa on heidän tarvitsemaansa tietoa liittyen Turun kulttuuripääkaupunkivuoteen, mutta myös vapaaehtoisuuteen yleisesti ja tiimityöhön liittyen. Toinen tärkeä tavoite on, että opas olisi helposti saatavilla myös muille, jotka suunnittelevat vastaavanlaisen oppaan toteuttamista.
Oppaan sisältöä on mietitty tutkimalla muita saatavilla olevia perehdytysoppaita, esimerkiksi vuonna 2005 järjestettyjen Helsingin yleisurheilun MM – kisojen opasta ja materiaalia. Suuri haaste oli saada käsiinsä materiaalia, joka liittyy tämän tyyppisten vapaaehtoisohjelmien toteutukseen. Materiaalia oli runsaasti saatavilla liittyen sosiaali – ja terveysalan vapaaehtoisuuteen, joten tietoa joutui soveltamaan paljon.
Oppaan sisältöä on arvioitu myös kvantitatiivisillä menetelmillä tekemällä kaksi kyselyä. Toinen tehtiin vapaaehtoisista muodostettavien tiimien vetäjille ja toinen kesäkuussa 2010 järjestettyyn konserttiin osallistuneille vapaaehtoisille. Molemmat kyselyt perustuivat oppaan sisällysluetteloon ja vastaajan tuli arvioida sitä Likertin asteikolla 1 - 5. Ensimmäinen kysely epäonnistui vastaajakadon vuoksi, mutta toisen kyselyn perusteella pystyttiin arvioimaan hiukan oppaan sisältöä vapaaehtoisten näkökulmasta.
Opas on jaettu kahteen osaan. Käytännön osuuteen, joka käsittelee yleistä tietoa liittyen vapaaehtoisuuteen ja Turku 2011- kulttuuripääkaupunkivuoteen sekä teoriaosuuteen, joka koostuu motivaatiosta ja tiimityöskentelystä. Keskeiset teemat raporttiin on valittu vapaaehtoisten oppaan sisällön perusteella. Kolme pääteemaa ovat prosessi, johtaminen ja henkilöstö. Teoreettisena viitekehyksenä ovat koulutus, motivaatio ja tiimityöskentely.
Prosessi- kappaleessa keskitytään vastaamaan kysymyksiin miksi opasta tehdään ja miten. Johtaminen- kappale esittelee tapahtumia toimintaympäristönä, vapaaehtoistyötä käsitteenä ja vapaaehtoisten kouluttamista tapahtumiin. Henkilöstö- kappaleessa keskitytään tiimityöhön ja motivaatioon.
Oppaan sisältöä on mietitty tutkimalla muita saatavilla olevia perehdytysoppaita, esimerkiksi vuonna 2005 järjestettyjen Helsingin yleisurheilun MM – kisojen opasta ja materiaalia. Suuri haaste oli saada käsiinsä materiaalia, joka liittyy tämän tyyppisten vapaaehtoisohjelmien toteutukseen. Materiaalia oli runsaasti saatavilla liittyen sosiaali – ja terveysalan vapaaehtoisuuteen, joten tietoa joutui soveltamaan paljon.
Oppaan sisältöä on arvioitu myös kvantitatiivisillä menetelmillä tekemällä kaksi kyselyä. Toinen tehtiin vapaaehtoisista muodostettavien tiimien vetäjille ja toinen kesäkuussa 2010 järjestettyyn konserttiin osallistuneille vapaaehtoisille. Molemmat kyselyt perustuivat oppaan sisällysluetteloon ja vastaajan tuli arvioida sitä Likertin asteikolla 1 - 5. Ensimmäinen kysely epäonnistui vastaajakadon vuoksi, mutta toisen kyselyn perusteella pystyttiin arvioimaan hiukan oppaan sisältöä vapaaehtoisten näkökulmasta.
Opas on jaettu kahteen osaan. Käytännön osuuteen, joka käsittelee yleistä tietoa liittyen vapaaehtoisuuteen ja Turku 2011- kulttuuripääkaupunkivuoteen sekä teoriaosuuteen, joka koostuu motivaatiosta ja tiimityöskentelystä. Keskeiset teemat raporttiin on valittu vapaaehtoisten oppaan sisällön perusteella. Kolme pääteemaa ovat prosessi, johtaminen ja henkilöstö. Teoreettisena viitekehyksenä ovat koulutus, motivaatio ja tiimityöskentely.
Prosessi- kappaleessa keskitytään vastaamaan kysymyksiin miksi opasta tehdään ja miten. Johtaminen- kappale esittelee tapahtumia toimintaympäristönä, vapaaehtoistyötä käsitteenä ja vapaaehtoisten kouluttamista tapahtumiin. Henkilöstö- kappaleessa keskitytään tiimityöhön ja motivaatioon.