Asiakassuhdehallinnan kehityssuunnitelma : Case: Oy Combi Cool Ab
Puikkonen, Touko (2011)
Puikkonen, Touko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060510994
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060510994
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä tutustuttiin Oy Combi Cool Ab:n asiakassuhdehallintaan ja siinä havaittuihin puutteisiin ja kehitystarpeisiin. Työn tarkoituksena oli luoda yritykselle ajan tasalla oleva asiakasrekisteri ja sen pohjalta kehittää asiakassuhdehallintaa etenkin myynnin, oston ja johdon henkilöstön tarpeita ajatellen muovaamalla siitä henkilöstön myynti- ja asiakaspalvelutyöskentelyä tehostava toimiva kokonaisuus. Combi Cool on vuonna 1985 perustettu kylmäalan tukkuliike, joka on vajaan 30 vuoden toimintansa aikana saavuttanut alansa johtavan aseman Suomessa. Yrityksellä on tällä hetkellä kolme toimipistettä Helsingissä, Tampereella ja Turussa työllistäen yhteensä lähes 30 henkilöä. Liikevaihto vuonna 2010 oli noin 16,5 miljoonaa euroa.
Työn pohjana toimi kohdeyrityksessä käytössä oleva toiminnanohjausjärjestelmä, jonka varaan projekti lähtökohtaisesti nojasi. Työ rajattiin koskemaan vain yrityksen asiakassuhdehallintaa ja siinä havaittuja puutteita. Työn ulkopuolelle rajattiin järjestelmän muut käyttöasteeltaan kehitystarpeen alla olevat osat ja yrityksessä meneillään olevat rinnakkaiset kehitysprojektit. Projektin läpiviennin aiheuttamia riskejä ja uhkia pyrittiin ennakoimaan koko henkilöstön kesken tehdyn SWOT-analyysin avulla.
Jo projektin alkuvaiheessa tuli selväksi, ettei yrityksen toiminnanohjausjärjestelmän käyttöaste ollut sillä tasolla, millä se parhaiten yrityksen tarpeita palvelisi. Monipuolisen järjestelmän potentiaalisia ominaisuuksia ei ollut hyödynnetty ja otettu käyttöön. Myös uusien ohjelmistohankintojen tarpeellisuutta punnittiin, mutta yrityksen tarvemäärityksen ja käytössä olevan järjestelmän ominaisuuksiin tutustumisen jälkeen varmistuttiin niiden riittävyydestä.
Työ eteni projektiryhmän sisäisen suunnittelun sekä oston ja myynnin henkilöstön haastattelujen avulla. Tarvemäärityksen jälkeen tutustuttiin tarkemmin itse toiminnanohjausjärjestelmään ja sen ominaisuuksiin, jonka perusteella tehtiin päätökset käyttöönotettavista osista. Asiakastiedon keräys tapahtui niin ikään yhteistyössä myynnin ja oston henkilöstön kanssa. Työn tuloksena yritykselle luotiin toimintasuunnitelma, jonka avulla sen asiakassuhdehallinta tullaan viemään vaiheittain paremmin yrityksen tarpeita ja markkinoiden asettamia vaatimuksia vastaavalle tasolle. Henkilöstön asiakaspalvelutilanteessa tarvitsemat asiakastiedot saadaan kaikkien nähtäville, mikä helpottaa huomattavasti asiakasrajapinnassa työskentelyä etenkin uuden henkilöstön näkökulmasta.
Työn pohjana toimi kohdeyrityksessä käytössä oleva toiminnanohjausjärjestelmä, jonka varaan projekti lähtökohtaisesti nojasi. Työ rajattiin koskemaan vain yrityksen asiakassuhdehallintaa ja siinä havaittuja puutteita. Työn ulkopuolelle rajattiin järjestelmän muut käyttöasteeltaan kehitystarpeen alla olevat osat ja yrityksessä meneillään olevat rinnakkaiset kehitysprojektit. Projektin läpiviennin aiheuttamia riskejä ja uhkia pyrittiin ennakoimaan koko henkilöstön kesken tehdyn SWOT-analyysin avulla.
Jo projektin alkuvaiheessa tuli selväksi, ettei yrityksen toiminnanohjausjärjestelmän käyttöaste ollut sillä tasolla, millä se parhaiten yrityksen tarpeita palvelisi. Monipuolisen järjestelmän potentiaalisia ominaisuuksia ei ollut hyödynnetty ja otettu käyttöön. Myös uusien ohjelmistohankintojen tarpeellisuutta punnittiin, mutta yrityksen tarvemäärityksen ja käytössä olevan järjestelmän ominaisuuksiin tutustumisen jälkeen varmistuttiin niiden riittävyydestä.
Työ eteni projektiryhmän sisäisen suunnittelun sekä oston ja myynnin henkilöstön haastattelujen avulla. Tarvemäärityksen jälkeen tutustuttiin tarkemmin itse toiminnanohjausjärjestelmään ja sen ominaisuuksiin, jonka perusteella tehtiin päätökset käyttöönotettavista osista. Asiakastiedon keräys tapahtui niin ikään yhteistyössä myynnin ja oston henkilöstön kanssa. Työn tuloksena yritykselle luotiin toimintasuunnitelma, jonka avulla sen asiakassuhdehallinta tullaan viemään vaiheittain paremmin yrityksen tarpeita ja markkinoiden asettamia vaatimuksia vastaavalle tasolle. Henkilöstön asiakaspalvelutilanteessa tarvitsemat asiakastiedot saadaan kaikkien nähtäville, mikä helpottaa huomattavasti asiakasrajapinnassa työskentelyä etenkin uuden henkilöstön näkökulmasta.