Teollisen maalaamon asiakastyytyväisyystutkimus : Lainisalo Oy:n asiakastyytyväisyystutkimus
Saarinen, Mikko (2011)
Saarinen, Mikko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711264
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä teollisen maalaamon asiakastyytyväisyyden osatekijöihin ja sen tutkimiseen selvittämällä erikoisteollisen maalaamon Lainisalo Oy:n keskeisimpien asiakkaiden asiakastyytyväisyyden taso.
Lainisalo Oy on yksi Suomen johtavista kappaletavaran maalaamiseen erikoistuneista alihankintamaalaamoista. Sillä on eri puolilla Suomea viisi maalaamoyksikköä. Yritys tarjoaa asiakkailleen sekä jauhe- että märkämaalausta räätälöitynä asiakkaan tarpeisiin. Tämä opinnäytetyö selvittää kirjallisesti Lainisalo Oy:n asiakkaiden tyytyväisyyden yrityksen toimia kohtaan. Vastaavaa selvitystä ei ole aiemmin yrityksessä tehty. Asiakastyytyväisyydentason selvittäminen on nyt ajankohtaista, jotta toiminnan kehittäminen ja asiakastyytyväisyyden muutosten tarkkailu helpottuu.
Tämä opinnäytetyö rakentuu kahdesta kokonaisuudesta: teoriaosuudesta ja käytännön tutkimuksen toteutuksesta. Teoriaosuudessa tarkastellaan asiakastyytyväisyyttä käsitteenä ja sen merkitystä yritykselle. Lisäksi käsitellään asiakastyytyväisyyden tutkimusmenetelmiä ja tässä opinnäytetyössä käytettävien tulostenkäsittelymenetelmien teoriat.
Asiakastyytyväisyystutkimuksen toteutus käytännössä suoritettiin laatimalla kirjekyselylomake oheiskirjeineen. Kysely lähetettiin 104:lle Lainisalo Oy:n asiakkaalle, joista kyselyyn lopulta vastasi puolet. Asiakkaat jaettiin erilaisiin asiakassegmenteihin, jotta tulosten tarkempi tarkastelu mahdollistui. Kerätty tutkimusaineisto käsiteltiin tilastollisilla menetelmillä laskemalla tuloksien aritmeettiset ja painotetut keskiarvot ja niiden keskihajonnat sekä määrittämällä laskennallisesti eri asioiden välisiä riippuvuussuhteita. Viimeisenä vaiheena kyselytuloksia tarkastelemalla tehtiin johtopäätökset Lainisalo Oy:n asiakastyytyväisyyden tilasta.
Tämän opinnäytetyön tulosten perusteella Lainisalo Oy:n asiakkaat ovat enemmän tyytyväisiä yrityksen toimintaan kuin tyytymättömiä. Kuitenkin tutkimus toi ilmi myös asioita, joita asiakkaiden mielipiteiden perusteella olisi kehitettävä.
Lainisalo Oy on yksi Suomen johtavista kappaletavaran maalaamiseen erikoistuneista alihankintamaalaamoista. Sillä on eri puolilla Suomea viisi maalaamoyksikköä. Yritys tarjoaa asiakkailleen sekä jauhe- että märkämaalausta räätälöitynä asiakkaan tarpeisiin. Tämä opinnäytetyö selvittää kirjallisesti Lainisalo Oy:n asiakkaiden tyytyväisyyden yrityksen toimia kohtaan. Vastaavaa selvitystä ei ole aiemmin yrityksessä tehty. Asiakastyytyväisyydentason selvittäminen on nyt ajankohtaista, jotta toiminnan kehittäminen ja asiakastyytyväisyyden muutosten tarkkailu helpottuu.
Tämä opinnäytetyö rakentuu kahdesta kokonaisuudesta: teoriaosuudesta ja käytännön tutkimuksen toteutuksesta. Teoriaosuudessa tarkastellaan asiakastyytyväisyyttä käsitteenä ja sen merkitystä yritykselle. Lisäksi käsitellään asiakastyytyväisyyden tutkimusmenetelmiä ja tässä opinnäytetyössä käytettävien tulostenkäsittelymenetelmien teoriat.
Asiakastyytyväisyystutkimuksen toteutus käytännössä suoritettiin laatimalla kirjekyselylomake oheiskirjeineen. Kysely lähetettiin 104:lle Lainisalo Oy:n asiakkaalle, joista kyselyyn lopulta vastasi puolet. Asiakkaat jaettiin erilaisiin asiakassegmenteihin, jotta tulosten tarkempi tarkastelu mahdollistui. Kerätty tutkimusaineisto käsiteltiin tilastollisilla menetelmillä laskemalla tuloksien aritmeettiset ja painotetut keskiarvot ja niiden keskihajonnat sekä määrittämällä laskennallisesti eri asioiden välisiä riippuvuussuhteita. Viimeisenä vaiheena kyselytuloksia tarkastelemalla tehtiin johtopäätökset Lainisalo Oy:n asiakastyytyväisyyden tilasta.
Tämän opinnäytetyön tulosten perusteella Lainisalo Oy:n asiakkaat ovat enemmän tyytyväisiä yrityksen toimintaan kuin tyytymättömiä. Kuitenkin tutkimus toi ilmi myös asioita, joita asiakkaiden mielipiteiden perusteella olisi kehitettävä.