Palvelutarjooman erilaistaminen asiakkuudenhallinnan osana : case: Yritys X
Somerkoski, Jenni (2011)
Somerkoski, Jenni
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025668
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025668
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä keskitytään erilaistetun palvelutarjooman luomiseen osana yrityksen asiakkuudenhallintaa. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda toimeksiantoyrityksen tietylle rajatulle asiakaskunnalle erilaistettu palvelutarjooma tuotekehitysprosessia varten. Tavoitteena on kehittää palvelutarjoomaa siten, että se tukee mahdollisimman hyvin yrityksen strategisia tavoitteita, kuten kannattavuuden parantamista sekä johtavan markkinaaseman ylläpitoa.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään aluksi asiakkuudenhallintaa ja sen merkitystä yrityksen liiketoiminnassa. Tarkoituksena on tuoda esiin asiakkuudenhallintaan liittyviä eri osaalueita, kuten asiakkaan arvontuotantoa sekä asiakassegmentointia sekä niiden vaikutusta organisaation asiakasprosesseihin ja kannattavuuteen. Lisäksi käsitellään tarjoomaa osana asiakkuudenhallintaa sekä sen myötä tarvittavien erilaisten asiakkuusstrategioiden sekä hoitomallien merkitystä ja laatimista. Teoreettisen osion lähteinä on käytetty kirjallisia ja elektronisia lähteitä.
Opinnäytetyön empiirisessä osiossa käydään läpi uusi erilaistettu palvelutarjooma, joka toteutettiin tietylle joukolle toimeksiantoyrityksen asiakkaita. Kyseinen asiakaskunta valittiin, koska se poikkeaa yrityksen muista asiakkaista sekä koska sen asiakasmäärä on rajallinen. Käytettävinä menetelminä oli kaksi workshoptyyppistä päivää, joissa yhdessä yrityksen edustajien kanssa käytiin läpi senhetkinen palvelutarjooma sekä selvitettiin, mitkä palveluista erilaistetaan ja miten. Workshoppäivien aikana selvitettiin palveluiden merkitys sekä asiakkaan että yrityksen kannalta ja niiden pohjalta laadittiin erilaistettu palvelutarjooma.
Workshoppäivien tuloksena syntyi uusi erilaistettu palvelutarjooma tuotekehitysprosessia varten. Laadittu malli toimii palvelutarjooman käsikirjoituksena kaikille kyseisten asiakkaiden parissa toimiville. Pääsääntöisesti tarkoitus on käyttää laadittua mallia palveluita määritettäessä, kun asiakas pyytää tarjousta uudesta suunniteltavasta tuotteesta. Poikkeukset kuitenkin tapauskohtaisesti sallitaan.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään aluksi asiakkuudenhallintaa ja sen merkitystä yrityksen liiketoiminnassa. Tarkoituksena on tuoda esiin asiakkuudenhallintaan liittyviä eri osaalueita, kuten asiakkaan arvontuotantoa sekä asiakassegmentointia sekä niiden vaikutusta organisaation asiakasprosesseihin ja kannattavuuteen. Lisäksi käsitellään tarjoomaa osana asiakkuudenhallintaa sekä sen myötä tarvittavien erilaisten asiakkuusstrategioiden sekä hoitomallien merkitystä ja laatimista. Teoreettisen osion lähteinä on käytetty kirjallisia ja elektronisia lähteitä.
Opinnäytetyön empiirisessä osiossa käydään läpi uusi erilaistettu palvelutarjooma, joka toteutettiin tietylle joukolle toimeksiantoyrityksen asiakkaita. Kyseinen asiakaskunta valittiin, koska se poikkeaa yrityksen muista asiakkaista sekä koska sen asiakasmäärä on rajallinen. Käytettävinä menetelminä oli kaksi workshoptyyppistä päivää, joissa yhdessä yrityksen edustajien kanssa käytiin läpi senhetkinen palvelutarjooma sekä selvitettiin, mitkä palveluista erilaistetaan ja miten. Workshoppäivien aikana selvitettiin palveluiden merkitys sekä asiakkaan että yrityksen kannalta ja niiden pohjalta laadittiin erilaistettu palvelutarjooma.
Workshoppäivien tuloksena syntyi uusi erilaistettu palvelutarjooma tuotekehitysprosessia varten. Laadittu malli toimii palvelutarjooman käsikirjoituksena kaikille kyseisten asiakkaiden parissa toimiville. Pääsääntöisesti tarkoitus on käyttää laadittua mallia palveluita määritettäessä, kun asiakas pyytää tarjousta uudesta suunniteltavasta tuotteesta. Poikkeukset kuitenkin tapauskohtaisesti sallitaan.