Pienpalveluyrityksen markkinoinnin tarkastelu
Aho, Henry (2011)
Aho, Henry
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060310921
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060310921
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella pienyrittäjä Risto Luttisen yrityksen markkinoinnin kehittymistä. Tutkimus tehtiin vertaamalla elinkaarimallia, joka on yritysten vaiheittainen kehitysteoria. Risto Luttisella yrittämisestä ja markkinoinnista hallussa oleva yli 34 vuoden tietotaito mahdollisti runsaan informaation saannin suutarialan yrityksen markkinoinnista.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti teemahaastattelemalla Risto Luttista. Tutkimuksessa ilmeni yrittäjän oman työpanoksen merkitys yrityksen markkinoinnin kehittämiseksi. Yrittäjän raskas työnteko, sekä nopean kehittymisen myötä uusien mahdollisuuksien huomaaminen ovat ensisijaisen arvokasta kehitykselle.
Suutariliikkeen markkinointi alkoi markkinatutkimuksella ja yrityksen perustamisella hyvälle liikepaikalle. Hieman myöhemmin henkilökuntaa palkattiin sekä keskityttiin asiakasmarkkinointiin. Tutkimuksessa ilmeni, että yritys on tehnyt taktiikka muutoksen menestysvaiheessa, kasvun taktiikka on vaihdettu luopumisen taktiikkaan. Markkinointitutkinnon opiskeleminen sekä mainostoimiston käyttö ovat olleet merkittävä asia yrityksen markkinoinnin kehityksessä, jolloin ryhdyttiin tietoisesti luomaan brändiä. Menestystä takasivat niin tv-mainokset ja suuri aktiivisuus yrittäjä järjestötoiminnassa kuin työntekijöiden jatkuva motivoiminen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti teemahaastattelemalla Risto Luttista. Tutkimuksessa ilmeni yrittäjän oman työpanoksen merkitys yrityksen markkinoinnin kehittämiseksi. Yrittäjän raskas työnteko, sekä nopean kehittymisen myötä uusien mahdollisuuksien huomaaminen ovat ensisijaisen arvokasta kehitykselle.
Suutariliikkeen markkinointi alkoi markkinatutkimuksella ja yrityksen perustamisella hyvälle liikepaikalle. Hieman myöhemmin henkilökuntaa palkattiin sekä keskityttiin asiakasmarkkinointiin. Tutkimuksessa ilmeni, että yritys on tehnyt taktiikka muutoksen menestysvaiheessa, kasvun taktiikka on vaihdettu luopumisen taktiikkaan. Markkinointitutkinnon opiskeleminen sekä mainostoimiston käyttö ovat olleet merkittävä asia yrityksen markkinoinnin kehityksessä, jolloin ryhdyttiin tietoisesti luomaan brändiä. Menestystä takasivat niin tv-mainokset ja suuri aktiivisuus yrittäjä järjestötoiminnassa kuin työntekijöiden jatkuva motivoiminen.