Pedagoginen dokumentointi kielen kehityksen tukena
Lustila, Katri (2019)
Lustila, Katri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002142419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002142419
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, millaisia pedagogisen dokumentoinnin keinoja varhaiskasvatuksessa käytetään kielen kehityksen tukemisessa. Opinnäytetyön toteuttamisympäristönä toimi Vaasan kaupungin varhaiskasvatus. Tutkimuksen lähtökohtana oli löytää kasvattajien hyväksi havaitsemia pedagogisen dokumentoinnin toteutustapoja, joiden avulla lasten kielen kehitystä voidaan tukea ja rikastuttaa.
Tutkimuksen menetelmänä on käytetty laadullista tutkimusmenetelmää. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna, johon sisältyi avoimia kysymyksiä. Tutkimusta varten on haastateltu neljää varhaiskasvatuksen opettajaa, jotka työskentelevät Vaasan kaupungin varhaiskasvatuksen eri toimipisteissä. Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään kielen kehitystä varhaiskasvatuksessa ja kerrotaan pedagogisen dokumentoinnin tarkoituksesta ja toteutuksesta.
Tutkimuksen avulla saatiin selville, että haastatellut kasvattajat käyttävät pedagogista dokumentointia päivittäin työssään ja kiinnittävät huomiota kielen kehityksen tukemiseen. Pedagogisella dokumentoinnilla on useita erilaisia toteutustapoja, jotka vaihtelevat kasvattajasta riippuen.
Opinnäytetyön tuloksena ilmeni, että pedagogista dokumentointia käytetään kielen kehityksen tukemisessa. Kasvattajat pitivät tärkeänä, että kielen kehitykseen kiinnitetään huomiota ja siihen käytetään aikaa. Tuloksista ilmeni, että pedagogisen dokumentoinnin toteuttaminen tarvitsee aikaa ja yhteistyötä. Valmiit materiaalipaketit ja oman pedagogisen dokumentoinnin yhdistäminen ovat keskeisessä asemassa kielen kehityksen tukemisessa varhaiskasvatuksessa.
Kehittämisehdotusten avulla halutaan innostaa varhaiskasvatuksen kasvattajia kokeilemaan erilaisia tapoja pedagogisen dokumentoinnin toteuttamiseen ja ottamaan dokumentointi luontevaksi osaksi varhaiskasvatuksen arkea.
Tutkimuksen menetelmänä on käytetty laadullista tutkimusmenetelmää. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna, johon sisältyi avoimia kysymyksiä. Tutkimusta varten on haastateltu neljää varhaiskasvatuksen opettajaa, jotka työskentelevät Vaasan kaupungin varhaiskasvatuksen eri toimipisteissä. Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään kielen kehitystä varhaiskasvatuksessa ja kerrotaan pedagogisen dokumentoinnin tarkoituksesta ja toteutuksesta.
Tutkimuksen avulla saatiin selville, että haastatellut kasvattajat käyttävät pedagogista dokumentointia päivittäin työssään ja kiinnittävät huomiota kielen kehityksen tukemiseen. Pedagogisella dokumentoinnilla on useita erilaisia toteutustapoja, jotka vaihtelevat kasvattajasta riippuen.
Opinnäytetyön tuloksena ilmeni, että pedagogista dokumentointia käytetään kielen kehityksen tukemisessa. Kasvattajat pitivät tärkeänä, että kielen kehitykseen kiinnitetään huomiota ja siihen käytetään aikaa. Tuloksista ilmeni, että pedagogisen dokumentoinnin toteuttaminen tarvitsee aikaa ja yhteistyötä. Valmiit materiaalipaketit ja oman pedagogisen dokumentoinnin yhdistäminen ovat keskeisessä asemassa kielen kehityksen tukemisessa varhaiskasvatuksessa.
Kehittämisehdotusten avulla halutaan innostaa varhaiskasvatuksen kasvattajia kokeilemaan erilaisia tapoja pedagogisen dokumentoinnin toteuttamiseen ja ottamaan dokumentointi luontevaksi osaksi varhaiskasvatuksen arkea.