Customer relationship management in the United Kingdom e-commerce
Hintsala, Anna-Leena (2011)
Hintsala, Anna-Leena
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060110739
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060110739
Tiivistelmä
Kansainvälisyyteen pyrkivät yritykset kytkeytyvät enenevässä määrin verkkokauppa-toimintaan. Verkkokauppa vaatii markkinointia, teknisisä valmiuksia ja kohdemaan toimintatapojen ymmärrystä, sekä suuren panostuksen asiakassuhteiden rakentamiseen. Asiakkaat ovat korvaamattomia mille tahansa yritykselle, minkä vuoksi merkittävä huomio tulisi kohdistaa asiakkuudenhallintaan.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on InnoMajakka, joka on Oulun alueella toimivien organisaatioiden yhteistyöhanke ja minkä tarkoituksena on edistää innovaatio- ja hankeosaamista kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Tavoitteena opinnäytetyössä oli selvittää miten asiakkuudenhallintaa hoidetaan internetissä kun kohderyhmänä on verkossa toimivat vähittäismyynnin yritykset Iso-Britanniassa.
Tietoperusta rakentui globaalin verkkokaupan aiheiden, sekä asiakkuudenhallinnan ja markkinoinnin käsitteiden ympärille, jotta saataisiin käsitys tilanteista joita yrittäjät kohtaavat suunnitellessaan kansainvälistä verkkokauppatoimintaansa. Juridiset ja eettiset asiat käsiteltiin myös selittämään internetin liiketoiminnan kannalta tärkeitä ja asiaankuuluvia lainmukaisia tekijöitä. Laadullinen tutkimustyö tehtiin kolmessa muodossa: suorittamalla haastattelut case-yritysten kanssa, selvittämällä verkkokaupan säännöksiä Iso-Britanniassa, ja havainnoimalla sivustoja jotta yhteenveto yleisimmistä Iso-Britanniassa käytetyistä asiakkuudenhallinnan menetelmistä voitiin luoda.
Saavutettujen tulosten mukaan verkkokauppayritysten kohtaamat ongelmat ovat pääosin kulttuurisia ja juridisia. Kulttuurisia näkökohtia ovat sivuston mukauttaminen ja kommunikointi, joiden tulee soveltua paikallisiin edellytyksiin. Sivuston kääntäminen englannin kielelle ei ole riittävä toimenpide asiakkaiden houkuttelemiseksi, sillä asiakassuhteen rakentaminen vaatii tehokasta vuorovaikutusta monella tasolla. Selvitettiin myös, että asiakkuudenhallinnassa yleisesti käytetyt toiminnot ovat niitä, jotka ovat lain mukaan pakollisia ja usein välttämättömiä kauppatapahtuman kannalta. Sekä Suomen että Iso-Britannian lait noudattavat EU:n direktiivejä, mikä on etu suomalaisille yrityksille: toimintatavat verkkoliiketoiminnassa ovat samankaltaisia, mikä helpottaa markkinoille siirtymistä.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on InnoMajakka, joka on Oulun alueella toimivien organisaatioiden yhteistyöhanke ja minkä tarkoituksena on edistää innovaatio- ja hankeosaamista kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Tavoitteena opinnäytetyössä oli selvittää miten asiakkuudenhallintaa hoidetaan internetissä kun kohderyhmänä on verkossa toimivat vähittäismyynnin yritykset Iso-Britanniassa.
Tietoperusta rakentui globaalin verkkokaupan aiheiden, sekä asiakkuudenhallinnan ja markkinoinnin käsitteiden ympärille, jotta saataisiin käsitys tilanteista joita yrittäjät kohtaavat suunnitellessaan kansainvälistä verkkokauppatoimintaansa. Juridiset ja eettiset asiat käsiteltiin myös selittämään internetin liiketoiminnan kannalta tärkeitä ja asiaankuuluvia lainmukaisia tekijöitä. Laadullinen tutkimustyö tehtiin kolmessa muodossa: suorittamalla haastattelut case-yritysten kanssa, selvittämällä verkkokaupan säännöksiä Iso-Britanniassa, ja havainnoimalla sivustoja jotta yhteenveto yleisimmistä Iso-Britanniassa käytetyistä asiakkuudenhallinnan menetelmistä voitiin luoda.
Saavutettujen tulosten mukaan verkkokauppayritysten kohtaamat ongelmat ovat pääosin kulttuurisia ja juridisia. Kulttuurisia näkökohtia ovat sivuston mukauttaminen ja kommunikointi, joiden tulee soveltua paikallisiin edellytyksiin. Sivuston kääntäminen englannin kielelle ei ole riittävä toimenpide asiakkaiden houkuttelemiseksi, sillä asiakassuhteen rakentaminen vaatii tehokasta vuorovaikutusta monella tasolla. Selvitettiin myös, että asiakkuudenhallinnassa yleisesti käytetyt toiminnot ovat niitä, jotka ovat lain mukaan pakollisia ja usein välttämättömiä kauppatapahtuman kannalta. Sekä Suomen että Iso-Britannian lait noudattavat EU:n direktiivejä, mikä on etu suomalaisille yrityksille: toimintatavat verkkoliiketoiminnassa ovat samankaltaisia, mikä helpottaa markkinoille siirtymistä.