Esteettisiä ideoita ja imagon parantamista : Editorial-kuvien tekeminen ja markkinointimahdollisuudet
Oksanen, Elina (2011)
Oksanen, Elina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105279905
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105279905
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia muotikuvia ilmiönä ja toimituksellisia editorial-kuvia osana muotikuvauksen kenttää. Tavoitteena oli samalla selvittää, minkälainen editorial-kuvien tekemisen prosessi on sekä minkälaisia markkinoinnin mahdollisuuksia editorial-kuvissa piilee. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, minkälainen markkinointiviestinnän keino editorial-kuvat ovat vaatetusalan yrityksille.
Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus ja muodostuu kahdesta toisiaan täydentävästä osasta. Tutkimuksen ensimmäisen osan muodostaa tapaustutkimus, jonka avulla selvitettiin muotivalokuvauksen historiaa ja nykyisiä piirteitä eri näkökulmien kautta. Tutkimuksen toisen osan muodostavat aineistonkeruumenetelmänä toimineet kyselyt, jotka lähetettiin sähköpostitse kolmelle muotitoimittajalle, yhdelle valokuvaajalle sekä yhdelle vaatetusalan yritykselle. Kyselyt käsittelivät editorial-kuvien olemusta, kuvien tekemistä sekä kuvien markkinoinnillisia näkökulmia, ja niiden tarkoituksena oli syventää tapaustutkimuksen avulla saatua tietoa aihealueesta. Kaikki viisi henkilöä vastasivat kyselyyn oman osaamisalueensa ja kokemustensa mukaisesti.
Vastaajat olivat varsin yksimielisiä editorial-kuvien olemuksesta ja niiden mahdollisuuksista. Tutkimuksessa selvisi, minkälainen editorial-kuvien tekemisen prosessi on suomalaisissa muotilehdissä. Tutkimuksen avulla ei kuitenkaan luotettavasti pystytty selvittämään, minkälaisen markkinointiviestinnän kanavan editorial-kuvat vaatetusalan yrityksille muodostavat. Tutkimusta voivat hyödyntää vaatetusalan opiskelijat sekä alan yritykset, jotka ovat kiinnostuneita editorial-kuvien mahdollisuuksista markkinointiviestinnän kentällä.
Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus ja muodostuu kahdesta toisiaan täydentävästä osasta. Tutkimuksen ensimmäisen osan muodostaa tapaustutkimus, jonka avulla selvitettiin muotivalokuvauksen historiaa ja nykyisiä piirteitä eri näkökulmien kautta. Tutkimuksen toisen osan muodostavat aineistonkeruumenetelmänä toimineet kyselyt, jotka lähetettiin sähköpostitse kolmelle muotitoimittajalle, yhdelle valokuvaajalle sekä yhdelle vaatetusalan yritykselle. Kyselyt käsittelivät editorial-kuvien olemusta, kuvien tekemistä sekä kuvien markkinoinnillisia näkökulmia, ja niiden tarkoituksena oli syventää tapaustutkimuksen avulla saatua tietoa aihealueesta. Kaikki viisi henkilöä vastasivat kyselyyn oman osaamisalueensa ja kokemustensa mukaisesti.
Vastaajat olivat varsin yksimielisiä editorial-kuvien olemuksesta ja niiden mahdollisuuksista. Tutkimuksessa selvisi, minkälainen editorial-kuvien tekemisen prosessi on suomalaisissa muotilehdissä. Tutkimuksen avulla ei kuitenkaan luotettavasti pystytty selvittämään, minkälaisen markkinointiviestinnän kanavan editorial-kuvat vaatetusalan yrityksille muodostavat. Tutkimusta voivat hyödyntää vaatetusalan opiskelijat sekä alan yritykset, jotka ovat kiinnostuneita editorial-kuvien mahdollisuuksista markkinointiviestinnän kentällä.