7. LUOKKALAISTEN PÄIHDETIETOUS JA PÄIHDEKÄYTTÄYTYMINEN
Pellinen, Satu; Kivelä, Annukka (2011)
Pellinen, Satu
Kivelä, Annukka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178392
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää seitsemäsluokkalaisten nuorten päihdetietoutta ja päihdekäyttäytymistä. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada selville, mitä kautta seitsemäsluokkalaiset toivoisivat saavansa tietoa päihteistä, jotta päihdevalistusta voitaisiin tulevaisuudessa kehittää vastaamaan paremmin nuorten toivomuksia ja tarpeita. Tavoitteena oli saada tietoa kouluterveydenhuollon käyttöön sekä terveystiedon oppituntien toteutukseen.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Jyväskylän seudulla sijaitsevan yläkoulun kanssa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella ja kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka koostui strukturoiduista ja avoimista kysymyksistä. Kysely toteutettiin yläkoululla, jossa 134 vanhemmiltaan luvan saanutta oppilasta vastasi kyselyyn. Aineiston analysointi toteutettiin SPSS for Windows ohjelman avulla. Kuviot ja taulukot tehtiin Microsoft Excel- ohjelmaa hyödyntäen.
Opinnäytetyön tulosten mukaan 7.luokkalaisten poikien päihdetietous oli hieman tyttöjä parempaa. Tärkeimmäksi keskustelukumppaniksi päihdeasioissa nousi äiti, isä ja kaverit. Tytöt vastasivat saaneensa eniten tietoa päihteistä opettajilta ja oppikirjoista, poikien tietolähteenä olivat televisio-ohjelmat ja opettajat. Sekä tytöt että pojat kokivat myös terveydenhoitajan tärkeänä tiedonantajana.
Televisio ja internet toimivat suurimpina päihdemainonnan lähteinä. Noin puolelle pojista ja kolmasosalle tytöistä oli tarjottu päihteitä. Pojista joka kolmas ja tytöistä noin viidennes oli maistanut tarjottua päihdettä. Tärkeimmät seikat päihteettömän elämän puolesta olivat terveempi ja pidempi elämä sekä rahojen säästyminen.
Opinnäytetyö antaa tietoa koulun opettajille ja kouluterveydenhoitajalle, millaiset tiedot oppilailla on päihteistä sekä millaista heidän päihteidenkäyttö on. Tutkimuksesta selviää myös, millä tavoin oppilaat toivoisivat päihdeasioista koulussa käsiteltävän. Toimeksiantaja voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksia opetuksessa, vanhempainilloissa sekä mahdollisissa jatkotutkimuksissa.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Jyväskylän seudulla sijaitsevan yläkoulun kanssa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella ja kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka koostui strukturoiduista ja avoimista kysymyksistä. Kysely toteutettiin yläkoululla, jossa 134 vanhemmiltaan luvan saanutta oppilasta vastasi kyselyyn. Aineiston analysointi toteutettiin SPSS for Windows ohjelman avulla. Kuviot ja taulukot tehtiin Microsoft Excel- ohjelmaa hyödyntäen.
Opinnäytetyön tulosten mukaan 7.luokkalaisten poikien päihdetietous oli hieman tyttöjä parempaa. Tärkeimmäksi keskustelukumppaniksi päihdeasioissa nousi äiti, isä ja kaverit. Tytöt vastasivat saaneensa eniten tietoa päihteistä opettajilta ja oppikirjoista, poikien tietolähteenä olivat televisio-ohjelmat ja opettajat. Sekä tytöt että pojat kokivat myös terveydenhoitajan tärkeänä tiedonantajana.
Televisio ja internet toimivat suurimpina päihdemainonnan lähteinä. Noin puolelle pojista ja kolmasosalle tytöistä oli tarjottu päihteitä. Pojista joka kolmas ja tytöistä noin viidennes oli maistanut tarjottua päihdettä. Tärkeimmät seikat päihteettömän elämän puolesta olivat terveempi ja pidempi elämä sekä rahojen säästyminen.
Opinnäytetyö antaa tietoa koulun opettajille ja kouluterveydenhoitajalle, millaiset tiedot oppilailla on päihteistä sekä millaista heidän päihteidenkäyttö on. Tutkimuksesta selviää myös, millä tavoin oppilaat toivoisivat päihdeasioista koulussa käsiteltävän. Toimeksiantaja voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksia opetuksessa, vanhempainilloissa sekä mahdollisissa jatkotutkimuksissa.