Segmentointiprosessi asiakkuuden hallinnassa
Autio, Marjo (2011)
Autio, Marjo
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010247
Tiivistelmä
Tämä on tutkimuksellinen opinnäytetyö, jonka tarkoituksena oli luoda toimeksiantajayritykselle asiakassegmentointi tarkastelemalla nykyistä asiakaskuntaa olemassa olevien asiakasrekisteritietojen pohjalta. Työn tarkoituksena oli löytää asiakkaista yhtenäisiä tekijöitä ja luoda heistä asiakasryhmät. Työn toimeksiantajayritys on Pohjois-Suomessa toimiva optikkoliike.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään segmentointia ja asiakassuhdemarkkinointia. Segmentointia tarkastellaan sekä prosessina että strategiana ja asiakassuhdemarkkinointia asiakkaiden ryhmittelyn, suhteiden luomisen ja hallinnan näkökulmasta.
Tutkimusosuus suoritettiin kvantitatiivisena ja tutkimuksessa käytettiin sekundääridataa eli yrityksen asiakasrekisteriä ja ostotietoja. Lopullisesta otannasta, 556 ostotapahtumasta, tutkittiin demografisten piirteiden lisäksi näöntarkastuspaikan vaikutusta ostopaikkaan, asiakassuhdetta, ostosta ja sen euromääräistä arvoa.
Tutkimuksen tuloksena muodostettiin kaksi segmenttiä, joiden vaikutusta yrityksen tarjoomaan ja markkinointiviestintään analysoitiin. Lisäksi tutkimuksesta nousi esille tarve asiakastyytyväisyystutkimukselle ja kanta-asiakasohjelman luomiselle.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään segmentointia ja asiakassuhdemarkkinointia. Segmentointia tarkastellaan sekä prosessina että strategiana ja asiakassuhdemarkkinointia asiakkaiden ryhmittelyn, suhteiden luomisen ja hallinnan näkökulmasta.
Tutkimusosuus suoritettiin kvantitatiivisena ja tutkimuksessa käytettiin sekundääridataa eli yrityksen asiakasrekisteriä ja ostotietoja. Lopullisesta otannasta, 556 ostotapahtumasta, tutkittiin demografisten piirteiden lisäksi näöntarkastuspaikan vaikutusta ostopaikkaan, asiakassuhdetta, ostosta ja sen euromääräistä arvoa.
Tutkimuksen tuloksena muodostettiin kaksi segmenttiä, joiden vaikutusta yrityksen tarjoomaan ja markkinointiviestintään analysoitiin. Lisäksi tutkimuksesta nousi esille tarve asiakastyytyväisyystutkimukselle ja kanta-asiakasohjelman luomiselle.