Raportti tanssinopettajaopiskelijoiden musiikkikoulutuksen kehittämisestä
Salmela, Marko (2011)
Salmela, Marko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259497
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259497
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia rytmipyramidin käyttökelpoisuutta opetettaessa musiikkia tanssinopettajaopiskelijoille. Rytmipyramidia käytetään rytmimusiikin opetuksessa. Pyramidin avulla opetetaan muun muassa lyömäsoittajille ja pianisteille niin sanottua time keeping –soittoa, joka tarkoittaa tarkasti tempossa soittoa. Opinnäytetyötä tehdessäni ja tanssijoiden rytmistä ajattelua tutkiessani tulin siihen tulokseen, että tanssijoiden rytmitajun voisi jakaa kahteen kategoriaan. Opiskelun aloittaessaan hänellä on osittain tietoinen rytmitaju ja motivoinnin ja opetuksen avulla hänelle kehittyy tietoinen rytmitaju. Yhtenä päämääränä oli myös kehittää tanssijoiden musiikinopetussuunnitelmaa.
Tarkastelun kohteena oli rytmiikan opetus, rytmipyramidin käyttö ja musiikinopetussuunnitelma. Tutkimukseni ajoittui ensimmäiseen musiikinopetusperiodiin sekä siitä saatuun palautteeseen. Palaute ensimmäisen musiikinopetusperiodin sisällöistä oli erittäin rohkaiseva.
Tarkoitukseni on kehittää tanssinopettajaopiskelijoiden musiikinopetuksesta käytännönläheistä ja työelämän tarpeita vastaavaa.
Tarkastelun kohteena oli rytmiikan opetus, rytmipyramidin käyttö ja musiikinopetussuunnitelma. Tutkimukseni ajoittui ensimmäiseen musiikinopetusperiodiin sekä siitä saatuun palautteeseen. Palaute ensimmäisen musiikinopetusperiodin sisällöistä oli erittäin rohkaiseva.
Tarkoitukseni on kehittää tanssinopettajaopiskelijoiden musiikinopetuksesta käytännönläheistä ja työelämän tarpeita vastaavaa.