VFD SG Solution - Ett system för variabelt varvtal vid axelgenerator drift
Byman, Anders (2011)
Byman, Anders
Yrkeshögskolan Novia
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259639
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259639
Tiivistelmä
Detta examensarbete handlar om hur man kan använda variabelt varvtal vid axelgenerator drift med en medelhastighets dieselmotor som normalt använder konstant varvtal. Ro-ro fartyget m/s Miranda har fungerat som case för arbetet. Jag har som mål att på ett enkelt och förståeligt sätt, utreda hur Variable Frequency Drive Shaft Generator Solution fungerar och hur man tillämpar det i praktiken.
Arbetet inleds med en kort redogörelse om rederiet som beställt detta arbete. Efter det följer en teoretisk utredning om vad VFD är och hur en VFD fungerar, har det funnits tidigare eller är det något helt nytt. Vad är skillnaden mellan konventionellt system och Variabel Frekvens Enhet Axelgenerator lösning .
Därefter följer en förklaring om hur man använder variabelt varvtal vid axelgeneratordrift på m/s Miranda och vad som syftet är med VFD SG Solution. Omändringar som gjordes i elnätets huvudtavla och vad är viktigt vid dimensionering av anläggningen.
Vidare beskriver jag de problem som installationen medförde och hur problemen blev lösta.
Arbetet avslutas med en jämförelse mellan VFD vs. konstant varvtal, över vad den estimerade besparingen är i bränsle och i pengar.
Den huvudsakliga undersökningsmetod jag använt mig av är intervjuer och informationssökning på internet. Undersökning av fartygsdokument har skett ombord på fartyget. Information om bränsleförbrukning och distanser är tagna från fartygets reserapporter. This thesis is about how to use variable speed in shaft generator operation with a medium speed diesel engine, which normally uses constant speed. Ro-ro ship m/s Miranda has been used as a case study for the thesis. My aim is to investigate and explain how Variable Frequency Drive Shaft Generator Solution works and how to apply it in practice.
This thesis begins with a short description about the company which commissioned the thesis. After that follows a theoretical description of what VFD SG Solution is and how it works, have it been used earlier or it is something completely new. What is the difference between conventional system and VFD SG Solution. Next I describe how to use variable speed in shaft generator operation on m/s Miranda and what is the purpose of VFD SG Solution. Changes which were done in main switch board and what is important for dimensioning criteria. Further I present problems that occurred under installation and how the problems were solved.
The thesis ends with a comparison between VFD vs. constant speed and what is the estimated saving in fuel and money.
Interviews are the main used method and information search from internet. Investigations of ship documents have been made onboard the ship. Information about fuel consumption and distances are taken from ships travel reports.
Arbetet inleds med en kort redogörelse om rederiet som beställt detta arbete. Efter det följer en teoretisk utredning om vad VFD är och hur en VFD fungerar, har det funnits tidigare eller är det något helt nytt. Vad är skillnaden mellan konventionellt system och Variabel Frekvens Enhet Axelgenerator lösning .
Därefter följer en förklaring om hur man använder variabelt varvtal vid axelgeneratordrift på m/s Miranda och vad som syftet är med VFD SG Solution. Omändringar som gjordes i elnätets huvudtavla och vad är viktigt vid dimensionering av anläggningen.
Vidare beskriver jag de problem som installationen medförde och hur problemen blev lösta.
Arbetet avslutas med en jämförelse mellan VFD vs. konstant varvtal, över vad den estimerade besparingen är i bränsle och i pengar.
Den huvudsakliga undersökningsmetod jag använt mig av är intervjuer och informationssökning på internet. Undersökning av fartygsdokument har skett ombord på fartyget. Information om bränsleförbrukning och distanser är tagna från fartygets reserapporter.
This thesis begins with a short description about the company which commissioned the thesis. After that follows a theoretical description of what VFD SG Solution is and how it works, have it been used earlier or it is something completely new. What is the difference between conventional system and VFD SG Solution. Next I describe how to use variable speed in shaft generator operation on m/s Miranda and what is the purpose of VFD SG Solution. Changes which were done in main switch board and what is important for dimensioning criteria. Further I present problems that occurred under installation and how the problems were solved.
The thesis ends with a comparison between VFD vs. constant speed and what is the estimated saving in fuel and money.
Interviews are the main used method and information search from internet. Investigations of ship documents have been made onboard the ship. Information about fuel consumption and distances are taken from ships travel reports.