Skärgårdsnavigering i nyktert och alkoholpåverkat tillstånd
Sjölander, Ronny; Rosenqvist, Göran (2011)
Sjölander, Ronny
Rosenqvist, Göran
Yrkeshögskolan Novia
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010384
Tiivistelmä
I detta examensarbete görs en undersökning mellan två simulatorkörningar under vilka ett lastfartyg navigeras i en skärgårdsfarled av ett bryggteam bestående av befälhavare, styrman och en utkik. Den ena simulatorkörningen navigeras i nyktert tillstånd och den andra simulatorkörningen navigeras i ett alkoholpåverkat tillstånd.
Undersökningen kartlägger skillnader i navigationen, bryggprocedurer, plotting och i kommunikationen mellan simulatorkörningarna.
I arbetet ges också en kort beskrivning över alkoholens väg genom människans kropp och vad som händer med människans kropp under de olika faserna av alkoholpåverkat tillstånd från 0 till 1,0 ‰ alkoholhalt i blodet på en människa.
Resultatet av den här undersökningen ger en ytlig inblick i hur alkoholen kan påverka arbetet som utförs på ett lastfartygs kommandobrygga när det framförs i en skärgårdsfarled av ett bryggteam bestående av befälhavare, styrman och en utkik. In this Bachelor’s thesis we study two simulated voyages, where a ship is navigated in an archipelago fairway by a bridge team consisting of a master, a mate and a lookout. During the first voyage the crew was sober and during the other the crew was in a state influence of alcohol.
The study focuses on the differences in existing navigation, bridge procedures, plotting and communication between the two voyages.
The study also gives a brief description of the alcohols, way through the human body and what happens to the human body during the different phases of alcohol influnce from 0 to 1.0 ‰ in the blood on a human.
The results of this study provides a cursory glimpse how alcohol affects the work carried out on a cargo ship´s bridge when navigating in a archipelago fairway by a bridge team consisting of a master, mate and a lookout.
Undersökningen kartlägger skillnader i navigationen, bryggprocedurer, plotting och i kommunikationen mellan simulatorkörningarna.
I arbetet ges också en kort beskrivning över alkoholens väg genom människans kropp och vad som händer med människans kropp under de olika faserna av alkoholpåverkat tillstånd från 0 till 1,0 ‰ alkoholhalt i blodet på en människa.
Resultatet av den här undersökningen ger en ytlig inblick i hur alkoholen kan påverka arbetet som utförs på ett lastfartygs kommandobrygga när det framförs i en skärgårdsfarled av ett bryggteam bestående av befälhavare, styrman och en utkik.
The study focuses on the differences in existing navigation, bridge procedures, plotting and communication between the two voyages.
The study also gives a brief description of the alcohols, way through the human body and what happens to the human body during the different phases of alcohol influnce from 0 to 1.0 ‰ in the blood on a human.
The results of this study provides a cursory glimpse how alcohol affects the work carried out on a cargo ship´s bridge when navigating in a archipelago fairway by a bridge team consisting of a master, mate and a lookout.