Markkinointisuunnitelma Kauneus- ja jalkahoitola Annelle
Wala, Johanna (2011)
Wala, Johanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105279942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105279942
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia markkinointisuunnitelma Punkalaitumella sijaitsevalle Kauneus- ja jalkahoitola Annelle. Markkinointisuunnitelman tarkoitus oli, että kyseiselle yritykselle saataisiin uusia asiakkaita opinnäytetyön ideoiden pohjalta.
Markkinointisuunnitelmassa on käytetty markkinointiin liittyvää teoriaa, yrityksessä tehtyä asiakaskyselyä ja suunnittelun laatimisessa opinnäytetyön tekijän omia ideoita. Kokonaisuutta laatiessa haastateltiin yrittäjää ja saatiin hänen näkökulmiaan, mitä työssä ja asiakaskyselyssä kannattaisi ottaa huomioon. Työn teoriaosassa käsiteltiin markkinoinninkilpailukeinoja kauneushoitolan näkökulmasta sekä segmentointia ja markkinointistrategiaa. Teoriat pohjautuvat markkinoinnin kirjallisuuteen.
Yritykselle ei ole aikaisemmin laadittu markkinointisuunnitelmaa. Tämä helpotti opinnäytetyön tekemistä, koska vastaavanlaisia ideoita ei ole annettu aiemmin yritykselle käytettäväksi. Asiakaskysely suoritettiin 2010 - 2011 vuoden vaihteessa, jolloin kyseltiin yrityksessä käyvien asiakkaiden näkemystä palveluista ja tyytyväisyydestä yrityksen toimintaan. Tutkimuksessa ilmeni, että pääsääntöisesti asiakkaina ovat keski-ikäiset naiset, palvelut kohdistuivat eniten jalkahoitoihin ja kauneushoitolaan ei tulla ainoastaan kaunistautumaan mutta myös rentoutumaan. Tutkimustulosten perusteella saatiin tietoa asioista, joita kannattaisi markkinointisuunnitelmassa ottaa huomioon
Markkinointisuunnitelmassa esitetään, mitä ideoita Kauneus- ja jalkahoitola Anne voisi käyttää, jotta asiakkaiden määrä lisääntyisi yrityksessä. Suunnitelmassa otettiin huomioon eri kilpailukeinot, joita voisi markkinoinnin näkökulmasta hyödyntää yrityksen toiminnassa. Suunnitelmassa otettiin huomioon myös yrityksen kilpailutilanne. Suunnitelmat on laadittu siten, että Kauneus- ja jalkahoitola Anne pystyy ne itse toteuttamaan.
Markkinointisuunnitelmassa on käytetty markkinointiin liittyvää teoriaa, yrityksessä tehtyä asiakaskyselyä ja suunnittelun laatimisessa opinnäytetyön tekijän omia ideoita. Kokonaisuutta laatiessa haastateltiin yrittäjää ja saatiin hänen näkökulmiaan, mitä työssä ja asiakaskyselyssä kannattaisi ottaa huomioon. Työn teoriaosassa käsiteltiin markkinoinninkilpailukeinoja kauneushoitolan näkökulmasta sekä segmentointia ja markkinointistrategiaa. Teoriat pohjautuvat markkinoinnin kirjallisuuteen.
Yritykselle ei ole aikaisemmin laadittu markkinointisuunnitelmaa. Tämä helpotti opinnäytetyön tekemistä, koska vastaavanlaisia ideoita ei ole annettu aiemmin yritykselle käytettäväksi. Asiakaskysely suoritettiin 2010 - 2011 vuoden vaihteessa, jolloin kyseltiin yrityksessä käyvien asiakkaiden näkemystä palveluista ja tyytyväisyydestä yrityksen toimintaan. Tutkimuksessa ilmeni, että pääsääntöisesti asiakkaina ovat keski-ikäiset naiset, palvelut kohdistuivat eniten jalkahoitoihin ja kauneushoitolaan ei tulla ainoastaan kaunistautumaan mutta myös rentoutumaan. Tutkimustulosten perusteella saatiin tietoa asioista, joita kannattaisi markkinointisuunnitelmassa ottaa huomioon
Markkinointisuunnitelmassa esitetään, mitä ideoita Kauneus- ja jalkahoitola Anne voisi käyttää, jotta asiakkaiden määrä lisääntyisi yrityksessä. Suunnitelmassa otettiin huomioon eri kilpailukeinot, joita voisi markkinoinnin näkökulmasta hyödyntää yrityksen toiminnassa. Suunnitelmassa otettiin huomioon myös yrityksen kilpailutilanne. Suunnitelmat on laadittu siten, että Kauneus- ja jalkahoitola Anne pystyy ne itse toteuttamaan.