Nuotiotunnelmasta taiteeksi : Kokemuksellinen oppiminen taiteen perusopetuksessa
Viljakainen, Marja-Leena (2011)
Viljakainen, Marja-Leena
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010406
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010406
Tiivistelmä
Kuvataidekoulun opettaja on tämän kehittämishankkeen myötä etsimässä opettajuudelle ja ammatilliselle kasvulle uusia näkökulmia kokemuksellista oppimista ymmärtäen.Kokemuksellisen oppimisen menetelmin kuvataideopetukseen voidaan liittää niin taide-elämyksiä kuin luontokokemuksiakin. Näistä lähtökohdista käsin voidaan lähteä liikkeelle pohdiskelevan havainnoinnin kautta ja päätyä lopulta reflektoinnin myötä luotuun taiteelliseen tulkintaan tai toimintaan. Teksti jakautuu kahteen osaan, joista ensimmäisessä tarkastellaan luovuutta ja taiteellista oppimisprosessia sekä kokemuksellista oppimista Kolbin kehämallin mukaan.
Kehittämishankkeen toisessa osassa kuvaillaan taiteen perusopetuksen oppilasryhmän Kalevala-teemaan mukailtua taideprojektia, joka toteutettiin suunnitellusti opetusharjoittelun yhteydessä. Tämän päivän kuvataideoppilaiden kokemusmaailma on kiihkeärytmistä sekä koulussa että vapaa-ajalla, Kalevala-tehtävän tavoitteena oli syventyä kokemuksellista oppimissuuntaa noudattaen pitkäkestoiseen tehtävään hitaasti etenemällä, omaa oppimista reflektoimalla.
Kehittämishankkeen toisessa osassa kuvaillaan taiteen perusopetuksen oppilasryhmän Kalevala-teemaan mukailtua taideprojektia, joka toteutettiin suunnitellusti opetusharjoittelun yhteydessä. Tämän päivän kuvataideoppilaiden kokemusmaailma on kiihkeärytmistä sekä koulussa että vapaa-ajalla, Kalevala-tehtävän tavoitteena oli syventyä kokemuksellista oppimissuuntaa noudattaen pitkäkestoiseen tehtävään hitaasti etenemällä, omaa oppimista reflektoimalla.