Selvitys betonitehtaan lämmitysmuodon muuttamisesta öljylämmityksestä hakelämmitykseksi
Alaranta, Jarno (2011)
Alaranta, Jarno
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010382
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010382
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella, mitä muutoksia betonituotetehtaan lämmitysmuodon muutos öljylämmityksestä hakelämmitykseen tuo investointeihin. Lisäksi selvitettiin uuden polttoaineen tuomat lämmityskustannussäästöt. Selvitys aloitettiin alkuvuodesta 2011. Opinnäytetyössä keskityttiin laite-, asennus- ja polttoainekustannusten selvittämiseen sekä investointien kannattavuuden määrittämiseen.
Selvitys aloitettiin tilaajan toivoman vaihtoehtoisen lämmitysmuodon yksityiskohtaisella tarkastelulla sekä laite- ja polttoainetoimittajien tarjouskilpailutuksella. Seuraavaksi tarkasteltiin uuden lämmitysjärjestelmän tehtaaseen tuomia muutoksia sekä kannattavuutta.
Opinnäytetyötä varten lähetettiin tarjouspyynnöt seitsemälle laitetoimittajalle, joista kolme vastasi tarjouspyyntöön. Tarjousten ja laitetoimittajien tarkemmat vertailut on esitetty liitteessä 1 (ainoastaan opinnäytetyön tilaajan käytössä).
Opinnäytetyössä havaittiin, että haketta käyttävä järjestelmä tulisi kannattavaksi, sillä vuosisäästöt nousisivat polttoaineen kulutuksessa jopa 70 %:iin. Työssä ei huomioitu hakkeen varastoinnin tuomia lisäkustannuksia.
Selvitys aloitettiin tilaajan toivoman vaihtoehtoisen lämmitysmuodon yksityiskohtaisella tarkastelulla sekä laite- ja polttoainetoimittajien tarjouskilpailutuksella. Seuraavaksi tarkasteltiin uuden lämmitysjärjestelmän tehtaaseen tuomia muutoksia sekä kannattavuutta.
Opinnäytetyötä varten lähetettiin tarjouspyynnöt seitsemälle laitetoimittajalle, joista kolme vastasi tarjouspyyntöön. Tarjousten ja laitetoimittajien tarkemmat vertailut on esitetty liitteessä 1 (ainoastaan opinnäytetyön tilaajan käytössä).
Opinnäytetyössä havaittiin, että haketta käyttävä järjestelmä tulisi kannattavaksi, sillä vuosisäästöt nousisivat polttoaineen kulutuksessa jopa 70 %:iin. Työssä ei huomioitu hakkeen varastoinnin tuomia lisäkustannuksia.