Kotisivujen uudistaminen tehokkaaksi osaksi markkinointiviestintää
Kivimäki, Elina (2011)
Kivimäki, Elina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010372
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010372
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee toimeksiantajan Pasi Kivimäki & Savotta orkesterin kotisivujen sisällön ja ulkonäön kehitystä ja suunnittelua tehokkaaksi osaksi orkesterin markkinointia. Opinnäytetyössä ei käsitellä internet sivujen tietoteknistä toteutusta, vaan työssä keskitytään sivuston sisällön ja visuaalisen ilmeen suunnitteluun.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää ne keinot, joiden avulla kotisivut toimivat tehokkaasti markkinointiviestinnän välineenä. Selvitetään mitä elementtejä kotisivuila tulisi olla, jotta orkesterin markkinointiviestintä toteutuisi ja saataisiin käytettävyydeltään hyvä sivusto.
Tutkimusmenetelminä käytettiin loppukäyttäjille suunnattua kyselyä, jolla selvitettiin nykyisten sivujen käytettävyyttä sekä kehitystarpeita. Orkesterin jäsenille suoritettiin oma vertailukysely, jolla selvitettiin millaiseksi he näkevät sivuston käytettävyyden ja sisällön ja millaisia tarpeita sivuston kehittämiseen heillä on. Jäseniä pyydettiin vertailemaan kolmen eri kilpailevan orkesterin sivustoja tiettyjen ominaisuuksien suhteen sekä poimimaan niistä hyvät ja huonot puolet esiin. Teoriaa ja analyysejä avuksi käyttäen tehdään suunnitelma Pasi kivimäki & Savotta orkesterin sivujen uudistamista varten.
Teorian perusteella kaikkein tärkeintä kotisivujen suunnittelussa on käytettävyys. Käytettävyys syntyy toimivista elementeistä, joita sivustoille laitetaan. Analyysien perusteella loppukäyttäjät kaipaavat Pasi Kivimäki & Savotta orkesterin sivuille uutta raikkaampaa ilmettä, pieniä sisällöllisiä muutoksia kuten musiikkinäytteitä, keikkakalenterin ja linkitykset sosiaalisiin medioihin. Orkestereiden sivuilla kävijät ovat valmiiksi valikoituneita musiikkityylin suhteen, joten sivuston ei tarvitse miellyttää kaikkia. Omassa kilpailijaympäristössään sivuston täytyy kuitenkin olla vetovoimainen ja kilpailukykyinen.
Käytössä olevien kotisivujen toimivuus tulisi tarkastaa tietyin väliajoin ja sivuista saatava palaute käsitellä. On tärkeää, että esimerkiksi kaikki linkit toimivat. Näin käytettävyys säilyy ja kotisivujen markkinoillinen tarkoitus täyttyy mahdollisimman hyvin.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää ne keinot, joiden avulla kotisivut toimivat tehokkaasti markkinointiviestinnän välineenä. Selvitetään mitä elementtejä kotisivuila tulisi olla, jotta orkesterin markkinointiviestintä toteutuisi ja saataisiin käytettävyydeltään hyvä sivusto.
Tutkimusmenetelminä käytettiin loppukäyttäjille suunnattua kyselyä, jolla selvitettiin nykyisten sivujen käytettävyyttä sekä kehitystarpeita. Orkesterin jäsenille suoritettiin oma vertailukysely, jolla selvitettiin millaiseksi he näkevät sivuston käytettävyyden ja sisällön ja millaisia tarpeita sivuston kehittämiseen heillä on. Jäseniä pyydettiin vertailemaan kolmen eri kilpailevan orkesterin sivustoja tiettyjen ominaisuuksien suhteen sekä poimimaan niistä hyvät ja huonot puolet esiin. Teoriaa ja analyysejä avuksi käyttäen tehdään suunnitelma Pasi kivimäki & Savotta orkesterin sivujen uudistamista varten.
Teorian perusteella kaikkein tärkeintä kotisivujen suunnittelussa on käytettävyys. Käytettävyys syntyy toimivista elementeistä, joita sivustoille laitetaan. Analyysien perusteella loppukäyttäjät kaipaavat Pasi Kivimäki & Savotta orkesterin sivuille uutta raikkaampaa ilmettä, pieniä sisällöllisiä muutoksia kuten musiikkinäytteitä, keikkakalenterin ja linkitykset sosiaalisiin medioihin. Orkestereiden sivuilla kävijät ovat valmiiksi valikoituneita musiikkityylin suhteen, joten sivuston ei tarvitse miellyttää kaikkia. Omassa kilpailijaympäristössään sivuston täytyy kuitenkin olla vetovoimainen ja kilpailukykyinen.
Käytössä olevien kotisivujen toimivuus tulisi tarkastaa tietyin väliajoin ja sivuista saatava palaute käsitellä. On tärkeää, että esimerkiksi kaikki linkit toimivat. Näin käytettävyys säilyy ja kotisivujen markkinoillinen tarkoitus täyttyy mahdollisimman hyvin.