Korkeakoulujen työelämäpalveluiden sähköinen käytettävyys
Verronen, Henna (2011)
Verronen, Henna
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010428
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010428
Tiivistelmä
Tämän työn toimeksiantajana oli Oulun seudun ammattikorkeakoulu, Raahen kampus. Tämän työn tarkoituksena oli käydä läpi yhdeksän (9) eri korkeakoulun Internet–sivujen yleistä käytettävyyttä, sekä miten sivut markkinoivat työelämäpalveluitaan sähköisesti.
Aineistona käytin yhdeksän korkeakoulun verkkosivustoja työelämäpalveluista. Tarkoitukseni oli tutkia sivustoilta mm. seuraavia asioita: mitä palveluita yleisesti korkeakouluilla on (esim. opinnäytetyö, harjoittelu), miten palvelut on organisoitu, mitä palveluista kerrotaan Internet–
sivuilla ja miten. Tehtävä oli katsoa vastaavatko sivut annettuja vaatimuksia ja kuinka helppo sivuja on käyttää ja tietoa etsiä. Tavoitteena oli myös kartoittaa mahdolliset muutokset sivuille.
Teoriaosuudessa käydään läpi käytettävyyteen liittyvää teoriaa sekä psykologisesti että markkinoinnin kannalta. Lisäksi työssä kartoitetaan korkeakoulujen sivujen toimivuus yrittäjän näkökulmasta. Käytäntöosuudessa verrataan eri korkeakoulujen kotisivuja keskenään. Tämän
vertailun avulla voidaan todeta, että yleisesti ottaen koulujen kotisivut ovat käytännölliset ja tieto on helposti löydettävissä. Muutamalla muutoksella koulut saavat kotisivuistaan todella ymmärrettävät ja selkeät.
Itse työ ei tuo muutoksia koulujen verkkomainontaan, mutta kehitystyötä voidaan haluttaessa myös jatkaa. Tärkeimmäksi kehityskohteeksi näen juuri tämän kotisivujen katselemisen ulkopuolisen silmin.
Aineistona käytin yhdeksän korkeakoulun verkkosivustoja työelämäpalveluista. Tarkoitukseni oli tutkia sivustoilta mm. seuraavia asioita: mitä palveluita yleisesti korkeakouluilla on (esim. opinnäytetyö, harjoittelu), miten palvelut on organisoitu, mitä palveluista kerrotaan Internet–
sivuilla ja miten. Tehtävä oli katsoa vastaavatko sivut annettuja vaatimuksia ja kuinka helppo sivuja on käyttää ja tietoa etsiä. Tavoitteena oli myös kartoittaa mahdolliset muutokset sivuille.
Teoriaosuudessa käydään läpi käytettävyyteen liittyvää teoriaa sekä psykologisesti että markkinoinnin kannalta. Lisäksi työssä kartoitetaan korkeakoulujen sivujen toimivuus yrittäjän näkökulmasta. Käytäntöosuudessa verrataan eri korkeakoulujen kotisivuja keskenään. Tämän
vertailun avulla voidaan todeta, että yleisesti ottaen koulujen kotisivut ovat käytännölliset ja tieto on helposti löydettävissä. Muutamalla muutoksella koulut saavat kotisivuistaan todella ymmärrettävät ja selkeät.
Itse työ ei tuo muutoksia koulujen verkkomainontaan, mutta kehitystyötä voidaan haluttaessa myös jatkaa. Tärkeimmäksi kehityskohteeksi näen juuri tämän kotisivujen katselemisen ulkopuolisen silmin.