Tuotemerkin imago sekä ilmeuudistus kuluttajan kokemana, esimerkkinä Spice Up! -tuotemerkki
Kaikko, Kirsi-Riikka (2011)
Kaikko, Kirsi-Riikka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010351
Tiivistelmä
Ajatus opinnäytetyöhön syntyi työskennellessäni Fine Foods Oy Ltd:ssä, jossa yrityksen Spice Up! -tuotemerkin ilmettä uudistettiin. Prosessissa mukana olo ja uudistuksen herättämä keskustelu synnytti idean tutkia kuluttajien näkemystä tuotemerkin imagosta ja uudistuneesta ilmeestä. Kuinka kuluttajat näkevät Spice Up! -tuotemerkin imagon ja kuinka se vastaa yrityksen tuotemerkille hahmottelemaa identiteettiä?
Työn teoriaosuus koostuu Aakerin luomasta brändi-identiteetistä ja Kapfererin identiteetti-prismasta. Työssä ei tarkastella Aakerin brändi-identiteettiä kokonaan, vaan siitä on poimittu Spice Up! -tuotemerkkiin sopivat osat. Ajatuksena työssä on, että tuotemerkki ei ole vielä brändi, vaan se kehittyy pitkäjänteisellä työllä ja markkinoinnilla mahdollisesti ajan kuluessa brändiksi. Uudistunutta etikettiä tarkastellaan lyhyesti pakkaussuunnittelun kautta.
Työn aineisto kerättiin Helsingissä syksyllä 2010 Viini, ruoka ja hyvä elämä – messuilla Fine Foods Oy:n messuosastolla jaetulla kyselylomakkeella. Kyselylomakkeen vastaajiksi valittiin jo tuotemerkin ennestään tunteneita kuluttajia. Vastauksia kertyi 24 kappaletta, joten otanta on varsin pieni. Kyselyn tulokset olivat positiivisia ja vastasivat hyvin Spice Up! -tuotemerkin identiteettiä. Uudistunutta ilmettä kehuttiin moderniksi ja raikkaaksi.
Huolimatta otannan pienuudesta Fine Foods Oy sai arvokasta tietoa Spice Up! -tuotemerkistään. Tämä on ensimmäinen kerta, kun tuotemerkkiä tutkittiin. Työ antaa hyvän pohjan laajemmille asiakas- ja tuotemerkkitutkimuksille.
Työn teoriaosuus koostuu Aakerin luomasta brändi-identiteetistä ja Kapfererin identiteetti-prismasta. Työssä ei tarkastella Aakerin brändi-identiteettiä kokonaan, vaan siitä on poimittu Spice Up! -tuotemerkkiin sopivat osat. Ajatuksena työssä on, että tuotemerkki ei ole vielä brändi, vaan se kehittyy pitkäjänteisellä työllä ja markkinoinnilla mahdollisesti ajan kuluessa brändiksi. Uudistunutta etikettiä tarkastellaan lyhyesti pakkaussuunnittelun kautta.
Työn aineisto kerättiin Helsingissä syksyllä 2010 Viini, ruoka ja hyvä elämä – messuilla Fine Foods Oy:n messuosastolla jaetulla kyselylomakkeella. Kyselylomakkeen vastaajiksi valittiin jo tuotemerkin ennestään tunteneita kuluttajia. Vastauksia kertyi 24 kappaletta, joten otanta on varsin pieni. Kyselyn tulokset olivat positiivisia ja vastasivat hyvin Spice Up! -tuotemerkin identiteettiä. Uudistunutta ilmettä kehuttiin moderniksi ja raikkaaksi.
Huolimatta otannan pienuudesta Fine Foods Oy sai arvokasta tietoa Spice Up! -tuotemerkistään. Tämä on ensimmäinen kerta, kun tuotemerkkiä tutkittiin. Työ antaa hyvän pohjan laajemmille asiakas- ja tuotemerkkitutkimuksille.