Examensarbete : Skarvning av borrade och slagna stålrörspålar samt arbetssätt i Finland och Sverige
Sahlberg, Jonas Mikael (2011)
Sahlberg, Jonas Mikael
Yrkeshögskolan Novia
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249395
Tiivistelmä
Sammanfattning
Arbetet handlar om skarvning av stålrörspålar samt pålningsarbetet i Finland och Sverige. Beställare är Lemminkäinen Sverige Ab. Lemminkäinen arbetar med pålning både i Finland och i Sverige. Byggprojektet som är med i slutarbetet är Stockholms Centralstation, som grundförstärks 2010-2012.
Ett syfte med arbetet var att jämföra och granska olika skarvningssätt för Ruukkis stålpålar. Skarvning kan utföras antingen genom svetsning eller med en mekanisk hylsa. I arbetet intervjuades specialister från Finland och Sverige och till sist gjordes en ekonomisk kalkyl på olika skarvningssätt.
Det andra syftet med arbetet var att jämföra arbetssätt i Finland och Sverige och försöka hitta skillnader i dem. Det är mycket vanligt att en arbetsledare kommer från Finland och leder ett projekt i Sverige, då vill man veta om någonting görs på annat sätt än det man är van vid.
Skarvningen av pålar är en väsentlig del av pålningen och där kan sparas mycket tid och pengar med att välja rätt sätt för rätt objekt. Prisskillnaderna är ganska stora mellan mekaniska skarvar och svetsade skarvar, men med mekaniska skarvar vinner man mycket tid och de är enkla att skarva med. Om man använder mekaniska skarvar blir alla skarvar också lika hållfasthetsmässigt. För varje enskilt projekt bör man dock undersöka vilken av metoderna det lönar sig att använda. Som ett resultat av detta arbete kan konstateras att skillnaderna i ländernas arbetssätt är mycket få. Summary
In the thesis I tackle questions about piling and how to extend a pile. The thesis also looks into differences between ways to pile in Finland and Sweden. The thesis is ordered by Lemminkäinen Sverige Ab, Lemminkäinen works with piling in Finland and Sweden. The construction site that is involved in this thesis is Stockholm Central Station that is being piled between 2010 and 2012.
One of the points in this thesis was to look at different ways to extend a Ruukki pile. Should you extend a pile by welding, or by a mechanical pile cap? Specialists in Finland and Sweden were interviewed and at the end an economical calculation of both ways was made.
The other point of the thesis was to look at ways of piling in Finland and Sweden, and try to find differences between the two countries. It is very common that an engineer from Finland travels to Sweden to supervise a construction site. And he wants, of course, to know if there are any differences that he is not used to.
The extension of piles is a very important part of piling and you can save lots of money and time just by choosing the right way to extend the pile on your site. The price range is very wide, but with mechanical pile caps you save lots of time and they are very easy to install. Every extension has the same strength. But you always have to see what will be the most suitable method for your site. The differences between how to pile are very few. The biggest difference was in waiting times between welding and check-up.
Arbetet handlar om skarvning av stålrörspålar samt pålningsarbetet i Finland och Sverige. Beställare är Lemminkäinen Sverige Ab. Lemminkäinen arbetar med pålning både i Finland och i Sverige. Byggprojektet som är med i slutarbetet är Stockholms Centralstation, som grundförstärks 2010-2012.
Ett syfte med arbetet var att jämföra och granska olika skarvningssätt för Ruukkis stålpålar. Skarvning kan utföras antingen genom svetsning eller med en mekanisk hylsa. I arbetet intervjuades specialister från Finland och Sverige och till sist gjordes en ekonomisk kalkyl på olika skarvningssätt.
Det andra syftet med arbetet var att jämföra arbetssätt i Finland och Sverige och försöka hitta skillnader i dem. Det är mycket vanligt att en arbetsledare kommer från Finland och leder ett projekt i Sverige, då vill man veta om någonting görs på annat sätt än det man är van vid.
Skarvningen av pålar är en väsentlig del av pålningen och där kan sparas mycket tid och pengar med att välja rätt sätt för rätt objekt. Prisskillnaderna är ganska stora mellan mekaniska skarvar och svetsade skarvar, men med mekaniska skarvar vinner man mycket tid och de är enkla att skarva med. Om man använder mekaniska skarvar blir alla skarvar också lika hållfasthetsmässigt. För varje enskilt projekt bör man dock undersöka vilken av metoderna det lönar sig att använda. Som ett resultat av detta arbete kan konstateras att skillnaderna i ländernas arbetssätt är mycket få.
In the thesis I tackle questions about piling and how to extend a pile. The thesis also looks into differences between ways to pile in Finland and Sweden. The thesis is ordered by Lemminkäinen Sverige Ab, Lemminkäinen works with piling in Finland and Sweden. The construction site that is involved in this thesis is Stockholm Central Station that is being piled between 2010 and 2012.
One of the points in this thesis was to look at different ways to extend a Ruukki pile. Should you extend a pile by welding, or by a mechanical pile cap? Specialists in Finland and Sweden were interviewed and at the end an economical calculation of both ways was made.
The other point of the thesis was to look at ways of piling in Finland and Sweden, and try to find differences between the two countries. It is very common that an engineer from Finland travels to Sweden to supervise a construction site. And he wants, of course, to know if there are any differences that he is not used to.
The extension of piles is a very important part of piling and you can save lots of money and time just by choosing the right way to extend the pile on your site. The price range is very wide, but with mechanical pile caps you save lots of time and they are very easy to install. Every extension has the same strength. But you always have to see what will be the most suitable method for your site. The differences between how to pile are very few. The biggest difference was in waiting times between welding and check-up.