Asiakastietokannan kehittäminen ja tehokas hyödyntäminen: Case SRV Pirkanmaa
Strömberg, Sonja (2011)
Strömberg, Sonja
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168051
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli selvittää, miten rakennusliike SRV Rakennus Oy:n alueyksikön SRV Pirkanmaan asiakastietokantaa voisi kehittää ja hyödyntää tehokkaammin. Opinnäytetyössä tutkittiin asiakkuudenhallinnan perusteita jonka keskeisenä sisältönä asiakastietokanta on. Työn teoriaosassa etsittiin hyvän tietokannan tärkeitä ominaisuuksia ja asiakastietokannan yleisimpiä kompastuskiviä. Työn empiirisessä osassa kerrottiin omien havaintojen ja SRV Pirkanmaan asuntomyyjän haastattelun pohjalta case-yrityksen asiakastietokannan eri toiminnoista ja hyvistä sekä huonoista puolista. Tämän jälkeen annettiin parannusehdotuksia sekä tietokannan käytännön toimintaan että sen hyödyntämiseen markkinoinnissa. Asiakastietokantaan tehtiin parannusehdotuksia, koska SRV Pirkanmaan asuntomyynnissä oli huomattu sen olevan nykyisellään tehoton ja vaikeaselkoinen. Työllä oli tilausta yrityksessä ja sen toivottiin olevan sekä informatiivinen että käytännönläheinen.
Opinnäytetyössä käytettiin menetelmänä omaa havainnointia sekä tietojen keruuta kirjallisuudesta ja haastatteluiden avulla. Tietoja analysoitiin omien ja SRV Pirkanmaan asuntomyyjän käyttökokemuksien sekä alan kirjallisuuden pohjalta. Tietokannan ongelmien havainnollistaminen ja niiden pohjalta tehdyt parannusehdotukset antavat tietokannan toimittajalle mahdollisuuden tehdä käytännön muutoksia tietokantaan. Myös asiakastiedon hyödyntämisen konkreettiset hyödyt yritykselle asiakaslähtöisen markkinoinnin toteuttamiseen tulivat hyvin ilmi opinnäytetyössä.
Opinnäytetyössä käytettiin menetelmänä omaa havainnointia sekä tietojen keruuta kirjallisuudesta ja haastatteluiden avulla. Tietoja analysoitiin omien ja SRV Pirkanmaan asuntomyyjän käyttökokemuksien sekä alan kirjallisuuden pohjalta. Tietokannan ongelmien havainnollistaminen ja niiden pohjalta tehdyt parannusehdotukset antavat tietokannan toimittajalle mahdollisuuden tehdä käytännön muutoksia tietokantaan. Myös asiakastiedon hyödyntämisen konkreettiset hyödyt yritykselle asiakaslähtöisen markkinoinnin toteuttamiseen tulivat hyvin ilmi opinnäytetyössä.