B2B-yritysten tavoittelemat hyödyt printtiadvertoriaaleista
Rautasalo, Elisa (2020)
Rautasalo, Elisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002122315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002122315
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, mitä hyötyjä B2B-yritykset tavoittelevat printtiadvertoriaaleilla, jotka ovat yksi natiivimainonnan julkaisumuodoista. Tarkoituksena oli myös selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat printtiadvertoriaalin ostopäätökseen ja mitkä tekijät toisivat palveluun lisäarvoa. Tavoitteena oli löytää ideoita, miten toimeksiantajan printtiadvertoriaalipalvelua voitaisiin kehittää asiakaslähtöisempään suuntaan. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi natiivimainonnan ja B2B-vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijayritys Presser Oy. Opinnäytetyö on aiheeltaan hyvin ajankohtainen, sillä natiivimainonta on herättänyt runsaasti keskustelua viime aikoina ja digitalisaatio on vienyt katseet printtimainonnan hyödyistä muualle.
Opinnäytetyön ensimmäisessä teorialuvussa käsitellään natiivimainontaa, siitä saatavia hyötyjä ja niiden mittaamista. Luvussa paneudutaan myös printtiadvertoriaaleihin ja lehtiin mainosmediana. Toisessa teorialuvussa keskitytään B2B-markkinoiden ominaispiirteisiin, ostokäyttäytymiseen sekä B2B-yritysten markkinointikanaviin.
Opinnäytetyön empiirisen osan tavoitteena on laadullisten teemahaastatteluiden kautta löytää vastauksia opinnäytetyön tavoitteiden pohjalta määritetyille tutkimusongelmille. Laadullinen tutkimus toteutettiin haastattelemalla puhelimitse Presserin aikaisemmissa Business Insight-liitejulkaisuissa mukana olleiden asiakasyritysten yhteyshenkilöitä. Haastatteluihin osallistui seitsemän henkilöä ja haastattelut pidettiin marras-joulukuussa 2019. Puolistrukturoitu teemahaastattelu rakentui kolmesta teemasta ja haastattelut koostuivat 11 avoimesta ja kahdesta strukturoidusta kysymyksestä.
Haastatteluiden tulokset osoittivat, että B2B-yritysten tavoittelemat hyödyt printtiadvertoriaaleista painottuvat yrityksen asiantuntijamaineen ja tunnettuuden vahvistamiseen. Haastateltavat kokivat Presserin nykyisen palvelun kustannustehokkaaksi markkinointitoimenpiteeksi ja olivat varsin yksimielisiä siitä, että julkaisukanava ja hinta ovat eniten printtiadvertoriaalin ostopäätökseen vaikuttaneita tekijöitä. Tutkimustulosten mukaan digitalisaation luomat markkinointimahdollisuudet vaikuttavat nykypäivän printtimainontaan ja siihen, mihin suuntaan Presserin palvelua tulisi kehittää, jotta se palvelisi yhä useamman yrityksen markkinointitarpeita. Haastatteluissa nousi esille erityisesti verkosta kerättävän datan tuoma lisäarvo ja nykyisen palvelun tukeminen laajemmalla diginäkyvyydellä. Jälkikäteen lähetettävä data antaisi yrityksille viitteitä esimerkiksi siitä, kuinka paljon yrityksen Presser.fi-mediasivustolla jaettua natiiviartikkelia on luettu ja samalla tavoiteltujen hyötyjen mittavuus paranisi. Laajempi diginäkyvyys esimerkiksi sosiaalisen median kanavissa toisi yhteistyöhön lisäarvoa, sen lisätessä yhden markkinointitoimenpiteen kautta saatavaa näkyvyyttä. Kumppanuusmainen, tiiviimpi yhteistyö palveluntarjoajalta toisi myös haastateltavien mukaan palvelukokonaisuuteen toivottua lisäarvoa.
Opinnäytetyön ensimmäisessä teorialuvussa käsitellään natiivimainontaa, siitä saatavia hyötyjä ja niiden mittaamista. Luvussa paneudutaan myös printtiadvertoriaaleihin ja lehtiin mainosmediana. Toisessa teorialuvussa keskitytään B2B-markkinoiden ominaispiirteisiin, ostokäyttäytymiseen sekä B2B-yritysten markkinointikanaviin.
Opinnäytetyön empiirisen osan tavoitteena on laadullisten teemahaastatteluiden kautta löytää vastauksia opinnäytetyön tavoitteiden pohjalta määritetyille tutkimusongelmille. Laadullinen tutkimus toteutettiin haastattelemalla puhelimitse Presserin aikaisemmissa Business Insight-liitejulkaisuissa mukana olleiden asiakasyritysten yhteyshenkilöitä. Haastatteluihin osallistui seitsemän henkilöä ja haastattelut pidettiin marras-joulukuussa 2019. Puolistrukturoitu teemahaastattelu rakentui kolmesta teemasta ja haastattelut koostuivat 11 avoimesta ja kahdesta strukturoidusta kysymyksestä.
Haastatteluiden tulokset osoittivat, että B2B-yritysten tavoittelemat hyödyt printtiadvertoriaaleista painottuvat yrityksen asiantuntijamaineen ja tunnettuuden vahvistamiseen. Haastateltavat kokivat Presserin nykyisen palvelun kustannustehokkaaksi markkinointitoimenpiteeksi ja olivat varsin yksimielisiä siitä, että julkaisukanava ja hinta ovat eniten printtiadvertoriaalin ostopäätökseen vaikuttaneita tekijöitä. Tutkimustulosten mukaan digitalisaation luomat markkinointimahdollisuudet vaikuttavat nykypäivän printtimainontaan ja siihen, mihin suuntaan Presserin palvelua tulisi kehittää, jotta se palvelisi yhä useamman yrityksen markkinointitarpeita. Haastatteluissa nousi esille erityisesti verkosta kerättävän datan tuoma lisäarvo ja nykyisen palvelun tukeminen laajemmalla diginäkyvyydellä. Jälkikäteen lähetettävä data antaisi yrityksille viitteitä esimerkiksi siitä, kuinka paljon yrityksen Presser.fi-mediasivustolla jaettua natiiviartikkelia on luettu ja samalla tavoiteltujen hyötyjen mittavuus paranisi. Laajempi diginäkyvyys esimerkiksi sosiaalisen median kanavissa toisi yhteistyöhön lisäarvoa, sen lisätessä yhden markkinointitoimenpiteen kautta saatavaa näkyvyyttä. Kumppanuusmainen, tiiviimpi yhteistyö palveluntarjoajalta toisi myös haastateltavien mukaan palvelukokonaisuuteen toivottua lisäarvoa.