Vastaanottotarkastuksen tilastollisten menetelmien optimointimahdollisuuksia
Soini, Johanna (2011)
Soini, Johanna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269825
Tiivistelmä
Laadun merkityksen kasvaessa kilpailutekijänä niin tuotteissa kuin yrityksen omissa prosesseissaan kiinnitetään sen tuottamiseen enenevässä määrin huomiota ja sen tuottoa halutaan jatkuvasti parantaa. Laatujohtamisella voidaan taata laadun seuranta ja pa-rantaminen, näiden avulla voidaan karsia virheistä johtuvan manuaalisen työn määrää ja pienentää välillisiä kustannuksia. Näin säästyvät resurssit voidaan suunnata muihin kohteisiin.
Tässä opinnäytetyössä perehdyin Sulzer Pumps Finland Oy:n pienerätavaroiden vas-taanottotarkastuksen optimointimahdollisuuksiin tilastollisin menetelmin SAP-tietojärjestelmää hyödyntämällä. Työn pääpaino oli ehdottomasti tiedon keruussa eri-laisista jo olemassa olevista tilastollisista vastaanottotarkastusmenetelmistä ja tilastol-lisesta laadunseurannasta sekä näiden menetelmien omaksumisessa. Vastaavasti pe-rehdyin SAP-tietojärjestelmän laatumoduuliin ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin tal-lentaa ja yhdistellä tarkastusmäärityksiä ja -menetelmiä.
Työn tuloksena mainitut vastaanotto- ja laadunseurantamenetelmät omaksuttiin, ja ymmärretään SAP-tietojärjestelmän potentiaali nyt alkavassa vastaanottotarkastustyö-kalun kehitystyössä.
Tässä opinnäytetyössä perehdyin Sulzer Pumps Finland Oy:n pienerätavaroiden vas-taanottotarkastuksen optimointimahdollisuuksiin tilastollisin menetelmin SAP-tietojärjestelmää hyödyntämällä. Työn pääpaino oli ehdottomasti tiedon keruussa eri-laisista jo olemassa olevista tilastollisista vastaanottotarkastusmenetelmistä ja tilastol-lisesta laadunseurannasta sekä näiden menetelmien omaksumisessa. Vastaavasti pe-rehdyin SAP-tietojärjestelmän laatumoduuliin ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin tal-lentaa ja yhdistellä tarkastusmäärityksiä ja -menetelmiä.
Työn tuloksena mainitut vastaanotto- ja laadunseurantamenetelmät omaksuttiin, ja ymmärretään SAP-tietojärjestelmän potentiaali nyt alkavassa vastaanottotarkastustyö-kalun kehitystyössä.