Asiakastyytyväisyys ja pankkien palvelut yrityksille. Case: X-seudun Sampo Pankki.
Ruokola, Janiina (2011)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269714
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee pankkimaailman asiakaslähtöistä toimintatapaa, palvelujen laatua sekä asiakastyytyväisyyden muodostumista etenkin pankin yritysasiakkaiden kannalta.
Opinnäytetyö jakaantuu teoreettiseen ja empiiriseen osaan. Teoriaosuudessa käsitellään ensin yleisesti pankkimaailmaa, eli millaisia tuotetarjoomia ja palveluja pankit tarjoavat yritysasi-akkaille. Lisäksi osiossa käsitellään tuote- ja palvelukehitystä pankkimarkkinoilla. Toisessa osiossa käsitellään palvelujen piirteitä, palvelun laatua sekä sen vaikutusta pankin toimin-taan. Lisäksi osiossa käsitellään teknologian vaikutusta palveluihin, palvelutarjoomia sekä kil-pailijaseurannan tärkeyttä. Viimeisessä osiossa käsitellään asiakastuntemuksen tärkeyttä, asiakaskeskeistä palvelukulttuuria sekä asiakastyytyväisyyttä ja asiakastyytyväisyystutkimuk-sia. Teoreettinen viitekehys muodostuu kirjallisista ja sähköisistä lähteistä.
Empiriaosuuden tutkimuksen kohteena on X-seudun Sampo Pankin yrityspalvelut. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää X-seudun Sampo Pankin yritysasiakkaiden tarpeet, miten he koke-vat palvelujen laadun, sekä miten tyytyväisiä he ovat Sampo Pankin yrityspalveluihin. Tutki-musmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusta. Tutkimus suoritettiin 6.-23.4.2010. Kysely suoritettiin sähköisellä lomakkeella, johon pääsi vastaamaan sähköpostil-la lähetetyn linkin kautta. Kysely lähetettiin 200 yritysasiakkaalle. Vastauksia saatiin 39 kap-paletta. Vastausten vähyyden vuoksi tutkimuksen tulokset ovat vain suuntaa antavia.
Tutkimuksen tulokset kuvaavat pienempien yritysasiakkaiden tarpeita, miten he kokevat yri-tyspalveluiden laadun sekä miten tyytyväisiä he ovat Sampo Pankin yrityspalveluihin. Tutki-muksen mukaan selvästi tärkeimpänä palveluna pidettiin verkkopankkia. Myös asiantuntevaa palvelua ja asiakaspalvelijoiden tavoitettavuutta pidettiin tärkeinä. Asiakkaat kokivat, että heidän tarpeitaan ymmärretään hyvin ja pankin tarjoamat yrityspalvelut vastaavatkin heidän tarpeitaan. Tutkimukseen vastanneista suurin osa piti yrityspalveluiden työntekijöitä asian-tuntevina ja että heidät tavoittaa myös tarpeen vaatiessa nopeasti. Monen mielestä yrityspal-velut olivat myös monipuoliset ja palvelupaketteja voi joustavasti muuttaa tarpeiden mukaan. Yritysasiakkaat olivat pääasiassa tyytyväisiä palveluihin ja moni myös suosittelisi niitä muille.
Opinnäytetyö jakaantuu teoreettiseen ja empiiriseen osaan. Teoriaosuudessa käsitellään ensin yleisesti pankkimaailmaa, eli millaisia tuotetarjoomia ja palveluja pankit tarjoavat yritysasi-akkaille. Lisäksi osiossa käsitellään tuote- ja palvelukehitystä pankkimarkkinoilla. Toisessa osiossa käsitellään palvelujen piirteitä, palvelun laatua sekä sen vaikutusta pankin toimin-taan. Lisäksi osiossa käsitellään teknologian vaikutusta palveluihin, palvelutarjoomia sekä kil-pailijaseurannan tärkeyttä. Viimeisessä osiossa käsitellään asiakastuntemuksen tärkeyttä, asiakaskeskeistä palvelukulttuuria sekä asiakastyytyväisyyttä ja asiakastyytyväisyystutkimuk-sia. Teoreettinen viitekehys muodostuu kirjallisista ja sähköisistä lähteistä.
Empiriaosuuden tutkimuksen kohteena on X-seudun Sampo Pankin yrityspalvelut. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää X-seudun Sampo Pankin yritysasiakkaiden tarpeet, miten he koke-vat palvelujen laadun, sekä miten tyytyväisiä he ovat Sampo Pankin yrityspalveluihin. Tutki-musmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusta. Tutkimus suoritettiin 6.-23.4.2010. Kysely suoritettiin sähköisellä lomakkeella, johon pääsi vastaamaan sähköpostil-la lähetetyn linkin kautta. Kysely lähetettiin 200 yritysasiakkaalle. Vastauksia saatiin 39 kap-paletta. Vastausten vähyyden vuoksi tutkimuksen tulokset ovat vain suuntaa antavia.
Tutkimuksen tulokset kuvaavat pienempien yritysasiakkaiden tarpeita, miten he kokevat yri-tyspalveluiden laadun sekä miten tyytyväisiä he ovat Sampo Pankin yrityspalveluihin. Tutki-muksen mukaan selvästi tärkeimpänä palveluna pidettiin verkkopankkia. Myös asiantuntevaa palvelua ja asiakaspalvelijoiden tavoitettavuutta pidettiin tärkeinä. Asiakkaat kokivat, että heidän tarpeitaan ymmärretään hyvin ja pankin tarjoamat yrityspalvelut vastaavatkin heidän tarpeitaan. Tutkimukseen vastanneista suurin osa piti yrityspalveluiden työntekijöitä asian-tuntevina ja että heidät tavoittaa myös tarpeen vaatiessa nopeasti. Monen mielestä yrityspal-velut olivat myös monipuoliset ja palvelupaketteja voi joustavasti muuttaa tarpeiden mukaan. Yritysasiakkaat olivat pääasiassa tyytyväisiä palveluihin ja moni myös suosittelisi niitä muille.