Isoset innovoimaan : Kirkon vapaaehtoistoiminnan ideointia learning café -menetelmällä
Kangas, Osmo; Mähönen, Sirpa (2020)
Kangas, Osmo
Mähönen, Sirpa
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001311882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001311882
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ Osmo Kangas ja Sirpa Mähönen Isoset innovoimaan : Kirkon vapaaehtoistoiminnan ideointia learning café -menetelmällä. 69 sivua ja 5 liitettä
Kevät 2020 Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK), diakoniatyö Kehittämispainotteisen opinnäytetyön tavoitteena oli kokeilla learning café eli oppimiskahvilamenetelmää ja sen soveltuvuutta nuorten osallistamiseen seurakunnan vapaaehtoistoiminnan ideoinnissa. Kokeilulla pyrittiin selvittämään, miten learning café -työskentely toimii nuorten osallistamisessa, innostamisessa ja ideoiden keräämisessä. Yhteistyökumppani oli Jyväskylän seurakunnan nuorisotyö. Opinnäytetyö käsittelee vapaaehtoistoimintaa, isoskoulutusta kirkon nuoriso-työn valtavirtana ja esittelee lyhyesti kirkon toimintakulttuuria. Tutkitusti suomalainen rippikoulu ja siihen liittyvä isostoiminta vaikuttavat positiivisesti nuorten asenteisiin vapaaehtoistoimintaa kohtaan. Seurakunnissa on jo pitkään pidetty välttämättömänä, että työntekijäkeskeisestä toimintakulttuurista siirrytään enemmän vapaaehtoistoimintaan painottuvaan toimintakulttuuriin. Learning café -menetelmää kokeiltiin kahden Jyväskylän seurakunnan isos-koulutusryhmän kanssa keväällä 2019. Menetelmän toimivuutta arvioitiin osa-listujille tehdyn palautekyselyn, SWOT-analyysin ja omien havaintojemme avulla. Opinnäytetyön tuloksena kävi ilmi, että learning café soveltuu esitettyyn tarkoitukseen ja mahdollistaa opetuksellisen sisällön yhdistämisen innovatiiviseen työskentelyyn. Learning caféssa on mahdollista luoda tilanne, jossa ideointi on vapaata.
Learning café -menetelmän tehokkaampi hyödyntäminen vaatisi pitkäkestoisempaa kehittämistyötä kuin yksittäisen opinnäytetyön puitteissa oli mahdollista. Tämänkaltainen nuoria seurakuntalaisia osallistava työskentely on kuitenkin keskeisellä sijalla seurakunnan toimintakulttuurin muutoksessa pois työntekijäkeskeisyydestä kohti vahvempaa seurakuntalaisten osallisuutta ja toimijuutta. Asiasanat: isonen, learning café, osallistaminen, SWOT-analyysi, vapaaehtoistoiminta
ABSTRACT Osmo Kangas and Sirpa Mähönen YCVs Innovating – Ideating Church`s Voluntary Work with Learning Café Method 69 pages and 5 appendices
Spring semester 2020 Diaconia University of Applied Sciences Degree Program in Social Services Bachelor of Social Services, Diaconia The purpose of this development-oriented study was to experiment with the Learning Café method and test its suitability for the inclusion of young confirmed volunteers (YCVs) in the ideation of the congregation´s voluntary work. The experiment aimed at finding out how the Learning Café method works in the inclusion, inspiring and gathering ideas of YVCs. Our working life partner was the Youth Work of Jyväskylä Parish. The study discusses volunteerism, YCV training as the mainstream of church`s youth work, and church`s work culture. It has been researched that Finnish confirmation work and YCV activity have a positive effect on young people´s attitudes to volunteerism. In parishes, the transition from employee-oriented to more volunteer-oriented work culture has been seen necessary for a long time. The Learning Café method was being tested in two groups of YCVs of Jyväskylä Parish in spring 2019. The competence of the method was evaluated with a feedback inquiry, a SWOT analysis, and based on our own observations. The results show that Learning Café is a suitable method for combining educational content with the inclusion of YCVs in voluntary work innovations. In Learning Café, it is possible to create a situation favourable for free ideation and innovation. A more efficient utilization of Learning Café would require more long-term development work than it was possible within the time frame of this study. However, this kind of inclusion of young parishioners plays an important role in the transition from church´s employee-oriented work culture towards stronger voluntary participation and agency of parishioners. Keywords: inclusion, Learning Café, SWOT analysis, voluntary work, volunteerism, young confirmed volunteer (YCV)
Kevät 2020 Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK), diakoniatyö Kehittämispainotteisen opinnäytetyön tavoitteena oli kokeilla learning café eli oppimiskahvilamenetelmää ja sen soveltuvuutta nuorten osallistamiseen seurakunnan vapaaehtoistoiminnan ideoinnissa. Kokeilulla pyrittiin selvittämään, miten learning café -työskentely toimii nuorten osallistamisessa, innostamisessa ja ideoiden keräämisessä. Yhteistyökumppani oli Jyväskylän seurakunnan nuorisotyö. Opinnäytetyö käsittelee vapaaehtoistoimintaa, isoskoulutusta kirkon nuoriso-työn valtavirtana ja esittelee lyhyesti kirkon toimintakulttuuria. Tutkitusti suomalainen rippikoulu ja siihen liittyvä isostoiminta vaikuttavat positiivisesti nuorten asenteisiin vapaaehtoistoimintaa kohtaan. Seurakunnissa on jo pitkään pidetty välttämättömänä, että työntekijäkeskeisestä toimintakulttuurista siirrytään enemmän vapaaehtoistoimintaan painottuvaan toimintakulttuuriin. Learning café -menetelmää kokeiltiin kahden Jyväskylän seurakunnan isos-koulutusryhmän kanssa keväällä 2019. Menetelmän toimivuutta arvioitiin osa-listujille tehdyn palautekyselyn, SWOT-analyysin ja omien havaintojemme avulla. Opinnäytetyön tuloksena kävi ilmi, että learning café soveltuu esitettyyn tarkoitukseen ja mahdollistaa opetuksellisen sisällön yhdistämisen innovatiiviseen työskentelyyn. Learning caféssa on mahdollista luoda tilanne, jossa ideointi on vapaata.
Learning café -menetelmän tehokkaampi hyödyntäminen vaatisi pitkäkestoisempaa kehittämistyötä kuin yksittäisen opinnäytetyön puitteissa oli mahdollista. Tämänkaltainen nuoria seurakuntalaisia osallistava työskentely on kuitenkin keskeisellä sijalla seurakunnan toimintakulttuurin muutoksessa pois työntekijäkeskeisyydestä kohti vahvempaa seurakuntalaisten osallisuutta ja toimijuutta. Asiasanat: isonen, learning café, osallistaminen, SWOT-analyysi, vapaaehtoistoiminta
Spring semester 2020 Diaconia University of Applied Sciences Degree Program in Social Services Bachelor of Social Services, Diaconia The purpose of this development-oriented study was to experiment with the Learning Café method and test its suitability for the inclusion of young confirmed volunteers (YCVs) in the ideation of the congregation´s voluntary work. The experiment aimed at finding out how the Learning Café method works in the inclusion, inspiring and gathering ideas of YVCs. Our working life partner was the Youth Work of Jyväskylä Parish. The study discusses volunteerism, YCV training as the mainstream of church`s youth work, and church`s work culture. It has been researched that Finnish confirmation work and YCV activity have a positive effect on young people´s attitudes to volunteerism. In parishes, the transition from employee-oriented to more volunteer-oriented work culture has been seen necessary for a long time. The Learning Café method was being tested in two groups of YCVs of Jyväskylä Parish in spring 2019. The competence of the method was evaluated with a feedback inquiry, a SWOT analysis, and based on our own observations. The results show that Learning Café is a suitable method for combining educational content with the inclusion of YCVs in voluntary work innovations. In Learning Café, it is possible to create a situation favourable for free ideation and innovation. A more efficient utilization of Learning Café would require more long-term development work than it was possible within the time frame of this study. However, this kind of inclusion of young parishioners plays an important role in the transition from church´s employee-oriented work culture towards stronger voluntary participation and agency of parishioners. Keywords: inclusion, Learning Café, SWOT analysis, voluntary work, volunteerism, young confirmed volunteer (YCV)