Tietojärjestelmän valintaan vaikuttavat tekijät : ohjelmistoratkaisun vaatimusmäärittely
Kotiaho, Anni (2009)
Kotiaho, Anni
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905072512
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905072512
Tiivistelmä
Tietojärjestelmän hankinta on laaja prosessi, josta on olemassa monia eri malleja. Tietojärjestelmää valitessa on otettava huomioon useita eri tekijöitä. Nämä tekijät voivat olla esimerkiksi teknisiä, sosiaalisia tai psykologisia.
Asiakassuhteiden hallinnasta on tullut tärkeä toiminto yrityksille. Viime vuosikym-menen aikana yritysten kiinnostus on selvästi siirtynyt toimintojen hallinnasta sekä toiminnanohjausjärjestelmistä (ERP) asiakaslähtöiseen ajatteluun sekä asiakassuh-teiden hallintaan.
Tässä tutkimuksessa selvitetään tietojärjestelmän valintaan vaikuttavat tärkeimmät tekijät case-yrityksessä. Tutkimus etenee tätä projektia varten sovelletun projekti-mallin mukaan. Lopuksi suoritetaan kahden CRM-ohjelmiston vertailu vaatimus-määrittelyyn perustuen, ja valitaan case-yrityksen tarpeet parhaiten tyydyttävä vaih-toehto.
Tämä tutkimus on itsenäinen osa laajempaa projektia, jossa tutkitaan tietojärjestel-män yhteistoiminnallista hankkimista. Tutkimusdata kerättiin haastatteluissa ja pa-lavereissa, jotka pidettiin projektiryhmän kanssa.
Tutkimusdatan perusteella pääteltiin, että case-yrityksessä tärkeimmät valintaan vaikuttavat tekijät ovat CRM-ohjelmiston toiminnallisuudet ja käytettävyys. Ohjel-miston toiminnallisuudet ja käytettävyys ovat hyvin samankaltaisia käsitteitä. Vai-keakäyttöiset toiminnot aiheuttavat ohjelmiston vajaakäyttöä, eikä siitä saada mak-simaalista hyötyä liiketoiminnassa. Ohjelmiston käytettävyyttä voidaan arvostella sen toimintojen käytön vaivattomuudella.
Vertailun tuloksien pohjalta todettiin, että Severan PSA-ohjelmisto soveltuu parhai-ten case-yrityksen tarpeisiin erinomaisen projektihallinnan ansiosta, sekä yleisen selkeän ulkoasun takia.
Tutkimuksesta on suora hyöty case-yritykselle. Yritys voi käyttää sitä apunaan vali-tessaan CRM-ohjelmistoa käyttöönsä.
Asiakassuhteiden hallinnasta on tullut tärkeä toiminto yrityksille. Viime vuosikym-menen aikana yritysten kiinnostus on selvästi siirtynyt toimintojen hallinnasta sekä toiminnanohjausjärjestelmistä (ERP) asiakaslähtöiseen ajatteluun sekä asiakassuh-teiden hallintaan.
Tässä tutkimuksessa selvitetään tietojärjestelmän valintaan vaikuttavat tärkeimmät tekijät case-yrityksessä. Tutkimus etenee tätä projektia varten sovelletun projekti-mallin mukaan. Lopuksi suoritetaan kahden CRM-ohjelmiston vertailu vaatimus-määrittelyyn perustuen, ja valitaan case-yrityksen tarpeet parhaiten tyydyttävä vaih-toehto.
Tämä tutkimus on itsenäinen osa laajempaa projektia, jossa tutkitaan tietojärjestel-män yhteistoiminnallista hankkimista. Tutkimusdata kerättiin haastatteluissa ja pa-lavereissa, jotka pidettiin projektiryhmän kanssa.
Tutkimusdatan perusteella pääteltiin, että case-yrityksessä tärkeimmät valintaan vaikuttavat tekijät ovat CRM-ohjelmiston toiminnallisuudet ja käytettävyys. Ohjel-miston toiminnallisuudet ja käytettävyys ovat hyvin samankaltaisia käsitteitä. Vai-keakäyttöiset toiminnot aiheuttavat ohjelmiston vajaakäyttöä, eikä siitä saada mak-simaalista hyötyä liiketoiminnassa. Ohjelmiston käytettävyyttä voidaan arvostella sen toimintojen käytön vaivattomuudella.
Vertailun tuloksien pohjalta todettiin, että Severan PSA-ohjelmisto soveltuu parhai-ten case-yrityksen tarpeisiin erinomaisen projektihallinnan ansiosta, sekä yleisen selkeän ulkoasun takia.
Tutkimuksesta on suora hyöty case-yritykselle. Yritys voi käyttää sitä apunaan vali-tessaan CRM-ohjelmistoa käyttöönsä.