Miten aloittavat yritykset valitsevat pankkinsa Hyvinkään talousalueella
Uosukainen, Niko-Petteri (2011)
Uosukainen, Niko-Petteri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105045914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105045914
Tiivistelmä
Opinnäytetyön ydinkysymys on, että mitkä muuttujat vaikuttavat eniten aloittavien yrittäjien pankin valintaan. Miten yrittäjät päätyvät juuri kyseiseen pankkiin ja miksi? Tarkoituksena on hahmottaa pankin valintaan vaikuttavat muuttujat ja tutkia, miten paljon kullakin muuttujalla on vaikutusta. Muuttujat kartoitetaan markkinointimix – mallia hyödyntäen, joka tunnetaan myös toisella nimellä 4P. Malliin nojautuen kartoitettiin 20 eri muuttujaa, jotka voivat vaikuttaa pankin valintaan.
Pankin valintaan vaikuttavien muuttujien merkitystä mitattiin kyselylomakkeella. Kohderyhmänä oli Hyvinkään-Riihimäen Uusyrityskeskuksen asiakaskunnasta ne yritykset, jotka oli perustettu vuosien 2009 ja 2010 aikana. Kyselylomake jaettiin kohderyhmälle sähköisesti yhteistyössä Hyvinkää-Riihimäen Uusyrityskeskuksen kanssa. Kyselylomake lähti 245 yrittäjälle, joista 56 vastasi eli vastausprosentti oli noin 23 %.
Tulosten pohjalta eniten pankin valintaan vaikuttivat verkkopankki, konttorin sijainti eli konttoriverkosto, pankin maine, oma henkilökohtainen asiointi samassa pankissa ja henkilökohtainen pankkineuvoja. Tuloksista huomaa, että yrittäjille suurin vaikutus on pankin saavutettavuudella ja asioiden hoidon helppoudella kuten verkkopankki, sama neuvoja ja konttorin sijainti. Suurella todennäköisyydellä yrittäjä avaa palveluita yritykselleen sinne pankkiin, missä hänen oma henkilökohtainen asiointinsa on. Rahoituksella eli lainan saatavuudella ja palvelumaksuilla oli vastaajien mielestä vain hiukan vaikutusta. Vähiten oli vaikutusta pankkilähtöisellä yhteydenotolla, pankin mainonnalla, sijoittamisen ja säästämisen tuotteilla sekä puhelinpankilla.
Pankin valintaan vaikuttavien muuttujien merkitystä mitattiin kyselylomakkeella. Kohderyhmänä oli Hyvinkään-Riihimäen Uusyrityskeskuksen asiakaskunnasta ne yritykset, jotka oli perustettu vuosien 2009 ja 2010 aikana. Kyselylomake jaettiin kohderyhmälle sähköisesti yhteistyössä Hyvinkää-Riihimäen Uusyrityskeskuksen kanssa. Kyselylomake lähti 245 yrittäjälle, joista 56 vastasi eli vastausprosentti oli noin 23 %.
Tulosten pohjalta eniten pankin valintaan vaikuttivat verkkopankki, konttorin sijainti eli konttoriverkosto, pankin maine, oma henkilökohtainen asiointi samassa pankissa ja henkilökohtainen pankkineuvoja. Tuloksista huomaa, että yrittäjille suurin vaikutus on pankin saavutettavuudella ja asioiden hoidon helppoudella kuten verkkopankki, sama neuvoja ja konttorin sijainti. Suurella todennäköisyydellä yrittäjä avaa palveluita yritykselleen sinne pankkiin, missä hänen oma henkilökohtainen asiointinsa on. Rahoituksella eli lainan saatavuudella ja palvelumaksuilla oli vastaajien mielestä vain hiukan vaikutusta. Vähiten oli vaikutusta pankkilähtöisellä yhteydenotolla, pankin mainonnalla, sijoittamisen ja säästämisen tuotteilla sekä puhelinpankilla.