Perusoptiikkaa Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) silmähoitajille
Havasto, Jaana; Pettersson, Sanna; Virta, Susan (2009)
Havasto, Jaana
Pettersson, Sanna
Virta, Susan
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905062483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905062483
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa yhteistyökumppanillemme, HUS:n Silmäklinikan silmähoitajille neljä opetustuntia, joiden aiheina olivat: 1. Silmän anatomia, virhetaitteisuudet ja +/− linssit, 2. Astigmatismi ja sylinterilinssit, 3. Visus eli näöntarkkuus ja 4. Ikänäkö.
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa mahdollisimman selkeä, ymmärrettävä, yksinkertainen ja havainnollistava opetus, josta olisi hyötyä Silmäklinikan silmähoitajille. Opetustuntien toteutuksessa pyrimme käyttämään mahdollisimman paljon havainnollistamista. Laadimme hoitajille myös kirjallisen sanaston alamme yleisimmin käytetyistä termeistä sekä Powerpoint –esityksen opetustuntiemme seuraamisen helpottamiseksi sekä käytännön työn tueksi.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu oppimisen ja opetuksen teorioista, joiden pohjalta on suunniteltu käytännön tuntien toteutukset. Opetustunneille osallistuvien silmähoitajien määrä vaihteli 15-26 henkilön välillä. Jokaisen opetustunnin päätteeksi silmähoitajat arvioivat tuntiemme sisältöä, omaa oppimistaan sekä onnistumistamme kirjallisesti. Pyrimme saamaan palautelomakkeiden avulla kvalitatiivista aineistoa, jonka olemme analysoineet teemoittelun avulla.
Silmähoitajat kokivat opetustunneillamme käsitellyt aiheet tarpeellisiksi heidän työnsä kannalta, vaikka osa aiheista koettiinkin entuudestaan tuttuina. Opetustuntimme koettiin tärkeiksi muun muassa siksi, että hoitajien koulutukseen ei sisälly silmäoptiikan opetusta eikä perehdytystä uusille työntekijöille ole aina tarjolla. Opetustamme pidettiin selkeänä, rauhallisena sekä ymmärrettävänä ja havainnollistamismenetelmämme koettiin toimivina.
Olemme tyytyväisiä opinnäytetyömme onnistuneesta toteutuksesta ja mielestämme opetustuntiemme Powerpoint –esityksiä ja laatimaamme sanastoa voisi käyttää myös koulussamme opetuksen tukena ensimmäisen lukuvuoden aikana.
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa mahdollisimman selkeä, ymmärrettävä, yksinkertainen ja havainnollistava opetus, josta olisi hyötyä Silmäklinikan silmähoitajille. Opetustuntien toteutuksessa pyrimme käyttämään mahdollisimman paljon havainnollistamista. Laadimme hoitajille myös kirjallisen sanaston alamme yleisimmin käytetyistä termeistä sekä Powerpoint –esityksen opetustuntiemme seuraamisen helpottamiseksi sekä käytännön työn tueksi.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu oppimisen ja opetuksen teorioista, joiden pohjalta on suunniteltu käytännön tuntien toteutukset. Opetustunneille osallistuvien silmähoitajien määrä vaihteli 15-26 henkilön välillä. Jokaisen opetustunnin päätteeksi silmähoitajat arvioivat tuntiemme sisältöä, omaa oppimistaan sekä onnistumistamme kirjallisesti. Pyrimme saamaan palautelomakkeiden avulla kvalitatiivista aineistoa, jonka olemme analysoineet teemoittelun avulla.
Silmähoitajat kokivat opetustunneillamme käsitellyt aiheet tarpeellisiksi heidän työnsä kannalta, vaikka osa aiheista koettiinkin entuudestaan tuttuina. Opetustuntimme koettiin tärkeiksi muun muassa siksi, että hoitajien koulutukseen ei sisälly silmäoptiikan opetusta eikä perehdytystä uusille työntekijöille ole aina tarjolla. Opetustamme pidettiin selkeänä, rauhallisena sekä ymmärrettävänä ja havainnollistamismenetelmämme koettiin toimivina.
Olemme tyytyväisiä opinnäytetyömme onnistuneesta toteutuksesta ja mielestämme opetustuntiemme Powerpoint –esityksiä ja laatimaamme sanastoa voisi käyttää myös koulussamme opetuksen tukena ensimmäisen lukuvuoden aikana.