Nuorisotyön kehityshaasteet yhteistyössä koulu- ja sosiaalityön kanssa : Kokkolan nuorisopalvelut ja koulut
Hakola, Katja (2011)
Hakola, Katja
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105188588
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105188588
Tiivistelmä
Ajankohtainen kehityshaaste nuorten parissa työskenteleville toimijoille on moniammatillinen yhteistyö, sillä Suomen lapsi- ja nuorisopoliittinen kehittämisohjelma vuosille 2007–2011 painottaa, että paikallisella tasolla moniammatillisten rakenteiden ja työmuotojen on vahvistuttava. Nuorisotyölle moniammatillinen yhteistyö asettaa erityisen kehityshaasteen suhteessa muihin toimijoihin. Nuorisotyöstä ja sen kehityksestä löytyy varsin vähän tutkimustietoa, minkä vuoksi nuorisotyö näyttäytyy edelleen muille hallinnonaloille ja toimijoille varsin jäsentymättömänä työnä. Tämä asettaa nuorisotyölle uudenlaisia haasteita oman työn jäsentelyssä ja moniammatillisen yhteistyön kehittämisessä erityisesti yhteistyössä koulun ja sosiaalityön kanssa.
Kokkolan nuorisopalvelut ja koulut kehittivät yhteistyömallin moniammatillisen yhteistyön rakenteiden luomiseksi. Yhteistyömalli ja sen kehittäminen toteutettiin nuorisopalveluiden tilaamana kehittämistyönä, josta työstettiin tämä opinnäytetyö. Opinnäytetyö on toteutettu tutkimuksellisena kehittämistoimintana, jonka tutkimusstrategiana ja tutkimusmenetelmänä on käytetty osallistavaa toimintatutkimusta. Opinnäytetyön tutkimus- ja kehittämistehtävänä oli tuottaa tietoa yhteistyömallin kehittämiseksi sekä luoda nuorisopalveluiden ja koulujen yhteistyömalli. Tavoitteena oli sitouttaa toimijat yhteiseen kehittämistyöhön sekä huomioida sosiaalityö yhteistyön kehittämisessä. Aineistonhankintamenetelminä käytettiin kyselyä nuorille, teemahaastattelua yläkoulujen rehtoreille ja yläkoulujen kumminuoriso-ohjaajille sekä kehitysyhteisön interventioita (työkonferenssit).
Aineiston ja interventioiden kautta saatiin tietoa, jonka pohjalta kehitettiin nuorisopalveluiden ja koulujen yhteistyömalli sisältäen sovitut asiat yhteistyöstä vuosittain, minimiyhteistyöstä, tiedonkulusta, yhteistyöresursseista, yhteistyön seurannasta ja arvioinnista, työryhmistä sekä nuorisotyön ammatillisuuden huomioimisesta. Erityisen tärkeäksi yhteistyömallissa nousivat tiedonkulku, kumminuoriso-ohjaajan roolin rakentuminen sekä yhteistyön koordinointi. Yhteistyö nähtiin mahdollisuutena tukea koulun yhteisöllisyyttä hyödyntäen nuorisotyölle ominaisia nuorisolähtöisiä työmenetelmiä. Haasteeksi nousivat koulun ja nuorisotyön eroavat toimintakulttuurit, joka edellyttää toimijoiden uudenlaista tutustumista toisiinsa. Lisäksi yhteistyössä on kyettävä huomioimaan molempien toimitahojen suhde sosiaalityöhön ja sosiaalityön kanssa jaetun työn kehittäminen.
Kokkolan nuorisopalvelut ja koulut kehittivät yhteistyömallin moniammatillisen yhteistyön rakenteiden luomiseksi. Yhteistyömalli ja sen kehittäminen toteutettiin nuorisopalveluiden tilaamana kehittämistyönä, josta työstettiin tämä opinnäytetyö. Opinnäytetyö on toteutettu tutkimuksellisena kehittämistoimintana, jonka tutkimusstrategiana ja tutkimusmenetelmänä on käytetty osallistavaa toimintatutkimusta. Opinnäytetyön tutkimus- ja kehittämistehtävänä oli tuottaa tietoa yhteistyömallin kehittämiseksi sekä luoda nuorisopalveluiden ja koulujen yhteistyömalli. Tavoitteena oli sitouttaa toimijat yhteiseen kehittämistyöhön sekä huomioida sosiaalityö yhteistyön kehittämisessä. Aineistonhankintamenetelminä käytettiin kyselyä nuorille, teemahaastattelua yläkoulujen rehtoreille ja yläkoulujen kumminuoriso-ohjaajille sekä kehitysyhteisön interventioita (työkonferenssit).
Aineiston ja interventioiden kautta saatiin tietoa, jonka pohjalta kehitettiin nuorisopalveluiden ja koulujen yhteistyömalli sisältäen sovitut asiat yhteistyöstä vuosittain, minimiyhteistyöstä, tiedonkulusta, yhteistyöresursseista, yhteistyön seurannasta ja arvioinnista, työryhmistä sekä nuorisotyön ammatillisuuden huomioimisesta. Erityisen tärkeäksi yhteistyömallissa nousivat tiedonkulku, kumminuoriso-ohjaajan roolin rakentuminen sekä yhteistyön koordinointi. Yhteistyö nähtiin mahdollisuutena tukea koulun yhteisöllisyyttä hyödyntäen nuorisotyölle ominaisia nuorisolähtöisiä työmenetelmiä. Haasteeksi nousivat koulun ja nuorisotyön eroavat toimintakulttuurit, joka edellyttää toimijoiden uudenlaista tutustumista toisiinsa. Lisäksi yhteistyössä on kyettävä huomioimaan molempien toimitahojen suhde sosiaalityöhön ja sosiaalityön kanssa jaetun työn kehittäminen.