PK-yritysten valmistautuminen messuille
Stålberg, Merja (2011)
Stålberg, Merja
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249297
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe liittyy yritysten messuille valmistautumiseen ja osallistumiseen.
Tavoitteena oli, saada tietoa niistä toimenpiteistä, joiden avulla toimeksiantaja teollisen muotoilun yritys Bestform
Oy voisi kehittää omaa toimintaansa vastaamaan entistä paremmin yhteistyökumppaneidensa tarpeita.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata messuja markkinointivälineenä. Lisäksi työssäni kuvataan messuosallistumista
suunnittelun näkökulmasta ja messuosallistumisen vaiheita prosessina. Opinnäytetyöni toteutettiin laadullisena
eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimus tehtiin teemahaastattelun tyyppisenä haastatteluna. Kysymykset
lähetettiin ennakkoon valituille haastateltaville henkilöille, sähköpostitse tutustumista varten. Toimeksiantajani
valitsi haastateltavaksi kymmenen yritystä, joiden kanssa se oli jo aiemmin tehnyt yhteistyötä. Näistä kuusi yritystä
lupautui haastatteluun. Haastattelut suoritettiin keväällä 2011. Tämän jälkeen tutkimusmateriaali analysoitiin ja
purettiin teemoittain, heti haastattelun jälkeen.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että jälkimarkkinoinnin monipuolisuuteen kannattaa edelleen panostaa. Teemahaastatteluissa
tuli esiin, että messut koetaan kuormittaviksi tapahtumiksi, sillä ne saattavat kestää useita viikkoja.
Lisäksi uusien asiakkaiden kutsuminen messuosastolle koettiin tehottomaksi. Tutkimuksessa tuli ilmi, että yritykset
miettivät erilaisia vaihtoehtoja onnistuakseen entistä paremmin messuilla.
Tutkimuksessa tulivat esiin yritysten toiveet yhteistyökumppania valittaessa. Tärkeimpänä pidettiin toimialan tuntemusta
ja henkilökemioiden kohtaamista. Uusien ajatusten ja ideoiden esittäminen koettiin tärkeänä, kuten myös
luottamukselliset välit yhteistyökumppanin kanssa.
Aihetta voisi tutkia laajemminkin. Tutkimuksen voisi tehdä kvantitatiivisena ja lähettää tutkimuslomake useammalle
yritykselle. Otos olisi suurempi, jolloin aineisto saataisiin tilastollisesti käsiteltävään muotoon. Määrällisellä
tutkimuksella nähtäisiin, nousevatko samat asiat esiin laajemmin.
Tavoitteena oli, saada tietoa niistä toimenpiteistä, joiden avulla toimeksiantaja teollisen muotoilun yritys Bestform
Oy voisi kehittää omaa toimintaansa vastaamaan entistä paremmin yhteistyökumppaneidensa tarpeita.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata messuja markkinointivälineenä. Lisäksi työssäni kuvataan messuosallistumista
suunnittelun näkökulmasta ja messuosallistumisen vaiheita prosessina. Opinnäytetyöni toteutettiin laadullisena
eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimus tehtiin teemahaastattelun tyyppisenä haastatteluna. Kysymykset
lähetettiin ennakkoon valituille haastateltaville henkilöille, sähköpostitse tutustumista varten. Toimeksiantajani
valitsi haastateltavaksi kymmenen yritystä, joiden kanssa se oli jo aiemmin tehnyt yhteistyötä. Näistä kuusi yritystä
lupautui haastatteluun. Haastattelut suoritettiin keväällä 2011. Tämän jälkeen tutkimusmateriaali analysoitiin ja
purettiin teemoittain, heti haastattelun jälkeen.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että jälkimarkkinoinnin monipuolisuuteen kannattaa edelleen panostaa. Teemahaastatteluissa
tuli esiin, että messut koetaan kuormittaviksi tapahtumiksi, sillä ne saattavat kestää useita viikkoja.
Lisäksi uusien asiakkaiden kutsuminen messuosastolle koettiin tehottomaksi. Tutkimuksessa tuli ilmi, että yritykset
miettivät erilaisia vaihtoehtoja onnistuakseen entistä paremmin messuilla.
Tutkimuksessa tulivat esiin yritysten toiveet yhteistyökumppania valittaessa. Tärkeimpänä pidettiin toimialan tuntemusta
ja henkilökemioiden kohtaamista. Uusien ajatusten ja ideoiden esittäminen koettiin tärkeänä, kuten myös
luottamukselliset välit yhteistyökumppanin kanssa.
Aihetta voisi tutkia laajemminkin. Tutkimuksen voisi tehdä kvantitatiivisena ja lähettää tutkimuslomake useammalle
yritykselle. Otos olisi suurempi, jolloin aineisto saataisiin tilastollisesti käsiteltävään muotoon. Määrällisellä
tutkimuksella nähtäisiin, nousevatko samat asiat esiin laajemmin.