Huomio sisäiseen viestintään : henkilöstön näkökulma onnistumiseen, case: Sandvik Mining and Construction Oy
Aalto, Ruusa (2011)
Aalto, Ruusa
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056274
Tiivistelmä
Sandvik Mining and Construction Oy:n Lahden yksikkö on kokenut viime vuosien aikana talouden laskusuhdanteesta johtuen suuria muutoksia, jotka osaltaan nostivat esiin tarpeen sisäisen viestinnän tutkimiselle ja kehittämiselle. Tämän opinnäytetyön tavoite on selvittää, millaisena henkilöstö kokee organisaation sisäisen viestinnän tällä hetkellä. Kvalitatiivisesti suoritettu tutkimus antaa pohjan yrityksen tulevalle kehitystyölle.
Sisäistä viestintää on tutkittu paljon etenkin tämän vuosituhannen aikana, mutta näkökantoja löytyy lähes yhtä useita kuin asiaa tutkineitakin. Sen välttämättömyyttä ei kuitenkaan kiellä kukaan: hyvin hoidettuna sisäinen viestintä on yksi menestymisen tukipilareista. Tyytyväisyys viestintään heijastuu myös yleiseen työtyytyväisyyteen ja vaikuttaa näin aina tuloksellisuuteen saakka. Sisäisen viestinnän onnistumisen arviointi voi kuitenkin olla hankalaa ja lähestymistapa kannattaakin valita jokaiseen tilanteeseen erikseen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu alan kirjallisuuteen. Empiirinen osio suoritettiin käyttäen kyselylomaketta, joka lähetettiin kaikille Lahden yksikön työntekijöille.
Tulokset osoittavat, ettei sisäiseen viestintään olla täysin tyytyväisiä nykyisellään. Eniten kritisointia saa esimiesten toiminta työntekijöiden puolelta: tieto ei liiku tarpeeksi, esimiehet eivät kuuntele tai jos kuuntelevatkin, saatua palautetta ei oteta vakavasti. Omia vaikutusmahdollisuuksia ei nähdä olevan. Toimihenkilöt arvostelevat eniten tiedon kohdentamista ja Intranetin nähdään vaativan kehittämistä. Vastausprosentti oli henkilöstön joukossa vain 37,7, mutta tutkimuksen tavoitteet saavutettiin ja tulokset antavat suuntaviivat viestinnästä vastaaville toiminnan kehittämiseen. Tutkimuksen avulla nähdään tällä hetkellä toimivat osa-alueet sekä myös ne, joiden kehittämiseen kannattaa resursseja käyttää.
Sisäistä viestintää on tutkittu paljon etenkin tämän vuosituhannen aikana, mutta näkökantoja löytyy lähes yhtä useita kuin asiaa tutkineitakin. Sen välttämättömyyttä ei kuitenkaan kiellä kukaan: hyvin hoidettuna sisäinen viestintä on yksi menestymisen tukipilareista. Tyytyväisyys viestintään heijastuu myös yleiseen työtyytyväisyyteen ja vaikuttaa näin aina tuloksellisuuteen saakka. Sisäisen viestinnän onnistumisen arviointi voi kuitenkin olla hankalaa ja lähestymistapa kannattaakin valita jokaiseen tilanteeseen erikseen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu alan kirjallisuuteen. Empiirinen osio suoritettiin käyttäen kyselylomaketta, joka lähetettiin kaikille Lahden yksikön työntekijöille.
Tulokset osoittavat, ettei sisäiseen viestintään olla täysin tyytyväisiä nykyisellään. Eniten kritisointia saa esimiesten toiminta työntekijöiden puolelta: tieto ei liiku tarpeeksi, esimiehet eivät kuuntele tai jos kuuntelevatkin, saatua palautetta ei oteta vakavasti. Omia vaikutusmahdollisuuksia ei nähdä olevan. Toimihenkilöt arvostelevat eniten tiedon kohdentamista ja Intranetin nähdään vaativan kehittämistä. Vastausprosentti oli henkilöstön joukossa vain 37,7, mutta tutkimuksen tavoitteet saavutettiin ja tulokset antavat suuntaviivat viestinnästä vastaaville toiminnan kehittämiseen. Tutkimuksen avulla nähdään tällä hetkellä toimivat osa-alueet sekä myös ne, joiden kehittämiseen kannattaa resursseja käyttää.