Kulkuneuvojen sähköisen huoltokirjan lanseeraussuunnitelma Case: Huoltopassi.com
Veteläinen, Joni (2011)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Veteläinen, Joni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168024
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi IT-Solutions Finland -niminen, erilaisia internet-pohjaisia ratkaisuja toteuttava yritys. Tutkimuksen taustalla on yli vuoden kestänyt tuotekehitysprojekti. IT-Solutions Finland on kehittänyt internetissä toimivaa kulkuneuvojen sähköistä huoltokirjaa. Palvelun nimeksi on valittu Huoltopassi.com. Huoltopassin kohderyhmänä on korjaamoalan yritykset. Tämän opinnäytetyön pääasiallisena tavoitteena on luoda lanseeraussuunnitelma Huoltopassi.com -palvelulle.
Opinnäytetyön teoriaosuus perustuu lanseerausmarkkinointia käsittelevään kirjallisuuteen. Teoriaosuudessa kuvataan lanseerauksen päävaiheita, lanseerauksen strategisia päätöksiä, lanseerausprosessia, lanseerauksen markkinoinnillisia perusratkaisuja sekä lanseeraussuunni-telmaa.
Opinnäytetyössä tehtiin myös kvalitatiivinen tutkimus. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin helmikuussa 2010. Tutkimuksessa oli mukana viisi eri korjaamoalan yritystä. Kvalitatiivisesta tutkimuksesta saatiin erittäin hyödyllistä tietoa suoraan Huoltopassin potentiaalisilta asiakkailta. Haastatteluista saatu palaute oli erittäin positiivistä. Näitä tutkimustuloksia on hyödynnetty Huoltopassin kehityksessä.
Teoriatietoa on pyritty soveltamaan mahdollisimman monipuolisesti kyseessä olevaan työhön. Työn apuna on myös ollut tekijän aikaisemmat kokemukset ja tietotaito Huoltopassin markkinoinnin suunnittelussa.
Työn tuloksena on saatu onnistunut lanseeraussuunnitelma Huoltopassi.com -palvelulle. Tämän työn tuloksia voi käyttää hyödyksi lanseerattaessa Huoltopassia markkinoille.
Opinnäytetyön teoriaosuus perustuu lanseerausmarkkinointia käsittelevään kirjallisuuteen. Teoriaosuudessa kuvataan lanseerauksen päävaiheita, lanseerauksen strategisia päätöksiä, lanseerausprosessia, lanseerauksen markkinoinnillisia perusratkaisuja sekä lanseeraussuunni-telmaa.
Opinnäytetyössä tehtiin myös kvalitatiivinen tutkimus. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin helmikuussa 2010. Tutkimuksessa oli mukana viisi eri korjaamoalan yritystä. Kvalitatiivisesta tutkimuksesta saatiin erittäin hyödyllistä tietoa suoraan Huoltopassin potentiaalisilta asiakkailta. Haastatteluista saatu palaute oli erittäin positiivistä. Näitä tutkimustuloksia on hyödynnetty Huoltopassin kehityksessä.
Teoriatietoa on pyritty soveltamaan mahdollisimman monipuolisesti kyseessä olevaan työhön. Työn apuna on myös ollut tekijän aikaisemmat kokemukset ja tietotaito Huoltopassin markkinoinnin suunnittelussa.
Työn tuloksena on saatu onnistunut lanseeraussuunnitelma Huoltopassi.com -palvelulle. Tämän työn tuloksia voi käyttää hyödyksi lanseerattaessa Huoltopassia markkinoille.