Yhdessä paperittomia auttamassa: uudenlaisen työyhteisön työhyvinvointipäivä
Nummelin, Marita; Rantti, Paula (2020)
Nummelin, Marita
Rantti, Paula
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002031955
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002031955
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee työhyvinvointia työntekijän ja työyhteisön näkökulmasta. Vastuu työhyvinvoinnista kuuluu työntekijälle itselleen, esimiehelle, työyhteisölle ja koko organisaatiolle. Opinnäytetyön työelämäkumppanina on paperittomien siirtolaisten parissa auttamistyötä tekevä uudenlainen, kolmen eri organisaation työntekijöistä muodostunut monimuotoinen työyhteisö. Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on järjestää työyhteisölle sen ensimmäinen työhyvinvointipäivä. Tavoitteena on yhteisen työn kehittäminen työntekijöiden terveyden edistämisen, työhyvinvoinnin näkökulmasta.
Työhyvinvointipäivä toteutettiin opiskelijoiden valitsemassa merellisessä ympäristössä, jossa oli mahdollisuus nauttia terveellistä ruokaa, osallistua liikuntatuokioon sekä työskennellä työpajoissa käsitellen työyhteisön yhteisiä työhyvinvointiin vaikuttavia asioita. Osallistujien ehdottamista aiheista valittiin tärkeimmät yhteisesti työstettäviksi. Työhyvinvointipäivän aikana osallistujat nimesivät useita työhyvinvointiinsa vaikuttavia tekijöitä ja tekivät yhteistä työtään koskevia päätöksiä terveyden edistämisen näkökulmasta. Työskentelyjen alussa ja lopussa osallistujille oli varattu erityiset hetket tunteiden ilmaisemiseen kuvakorttityöskentelyn avulla.
Opiskelijat toimivat päivän järjestäjinä, fasilitaattoreina ja kirjureina sekä materiaalin kokoojina. Opiskelijat käyttivät osallistavia, ratkaisu- ja voimavaraistavia työmenetelmiä. Työhyvinvointipäivästä kerätyn palauteen ja työpajoissa työstetyn aineiston perusteella voidaan päätellä, että yhteisen työnkehittämistä edistetään tämän kaltaisessa työhyvinvointipäivässä. Työhyvinvointipäivä on osa työyhteisön ja työn kehittämistä. Työyhteisö juurruttaa sovitut käytännöt ja pelisäännöt arkityöhön, yhdessä sovituin keinoin.
Työhyvinvointipäivä toteutettiin opiskelijoiden valitsemassa merellisessä ympäristössä, jossa oli mahdollisuus nauttia terveellistä ruokaa, osallistua liikuntatuokioon sekä työskennellä työpajoissa käsitellen työyhteisön yhteisiä työhyvinvointiin vaikuttavia asioita. Osallistujien ehdottamista aiheista valittiin tärkeimmät yhteisesti työstettäviksi. Työhyvinvointipäivän aikana osallistujat nimesivät useita työhyvinvointiinsa vaikuttavia tekijöitä ja tekivät yhteistä työtään koskevia päätöksiä terveyden edistämisen näkökulmasta. Työskentelyjen alussa ja lopussa osallistujille oli varattu erityiset hetket tunteiden ilmaisemiseen kuvakorttityöskentelyn avulla.
Opiskelijat toimivat päivän järjestäjinä, fasilitaattoreina ja kirjureina sekä materiaalin kokoojina. Opiskelijat käyttivät osallistavia, ratkaisu- ja voimavaraistavia työmenetelmiä. Työhyvinvointipäivästä kerätyn palauteen ja työpajoissa työstetyn aineiston perusteella voidaan päätellä, että yhteisen työnkehittämistä edistetään tämän kaltaisessa työhyvinvointipäivässä. Työhyvinvointipäivä on osa työyhteisön ja työn kehittämistä. Työyhteisö juurruttaa sovitut käytännöt ja pelisäännöt arkityöhön, yhdessä sovituin keinoin.