1990-luvun laman vaikutus suomalaisen à la carte -ravintolan toimintaympäristöön
Yli-Mutka, Johanna (2009)
Yli-Mutka, Johanna
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905142760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905142760
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee 1990-luvun laman vaikutusta Suomalaisen à la carte -ravintolan toimintaympäristöön. Työssä käsitellään ravintola-alaan vaikuttaneita erilaisia muutoksia ulkoisen ja sisäisen toimintaympäristön kautta. Ulkoisesta toimintaympäristöstä käsitellään yhteiskuntaa, kilpailua ja trendejä, jotka ovat vaikuttaneet à la carte-ravintoloiden kehitykseen. Sisäinen toimintaympäristö kattaa ravintoloiden liikeideat, henkilökunnan, asiakkaiden kysynnän muuttumisen ja itse tuotteet. Työssä selvitetään, mitkä ovat merkittävimmät muutokset 1990-luvulla ja miten vaikutukset näkyvät 2000-luvun ravintoloissa. Työssä käsitellään kuinka à la carte -ravintolatoiminta on kehittynyt vapaan kilpailun kaudella ja globalisoituneessa yhteiskunnassa. Lainsäädäntöä käsitellään vain yleisellä tasolla ja lainsäädäntö kulkee toimintaympäristön tekijöiden rinnalla.
Opinnäytetyössä annetaan ensin lyhyt kuvaus aikaisemmista à la carte-ravintoloiden tapahtumista 1980-luvun lopulta ja siitä, mitkä tekijät vaikuttivat 1990-luvun lähtökohtaan. Teoriaosuuden aineistona käytetään alan kirjallisuutta, sähköisiä lehtiartikkeleita, Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen, Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskuksen, Tilastokeskuksen ja Suomen hotelli- ja ravintolaliiton tutkimuksia ja tilastoja. Tutkimusosuus on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin haastattelemalla viittä 1990-luvun lama-aikaan työskennellyttä ihmistä. Haastateltavat vastaavat teeman mukaisiin kysymyksiin. Päätännässä teoreettinen ja tutkimusosuuden tulokset ovat yhdistettynä.
Yhteiskunta koki 1990-luvun laman tullessa kovia muutoksia, mutta ravintola-ala ei muuttunut suoranaisesti pelkän yhteiskunnan vaikutuksien takia. Lama vaikutti enemmän ravintola-alan sisäiseen kuin ulkoiseen toimintaympäristöön Lama tiukensi ja tarkensi yrityksien toimintaa. Ravintoloita tuli lisää, aukioloajat pidentyivät, liikeideat muuttuivat. Tuotteita oli edelleen saatavilla, mutta asiakkaat sanelivat myytävät tuotteet. Lama vaikutti eniten henkilöstöön ja palkkaukseen. Työnkuva muuttui monipuolisemmaksi ja palkattiin paljon osa-aikaisia työntekijöitä.
Opinnäytetyössä annetaan ensin lyhyt kuvaus aikaisemmista à la carte-ravintoloiden tapahtumista 1980-luvun lopulta ja siitä, mitkä tekijät vaikuttivat 1990-luvun lähtökohtaan. Teoriaosuuden aineistona käytetään alan kirjallisuutta, sähköisiä lehtiartikkeleita, Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen, Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskuksen, Tilastokeskuksen ja Suomen hotelli- ja ravintolaliiton tutkimuksia ja tilastoja. Tutkimusosuus on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin haastattelemalla viittä 1990-luvun lama-aikaan työskennellyttä ihmistä. Haastateltavat vastaavat teeman mukaisiin kysymyksiin. Päätännässä teoreettinen ja tutkimusosuuden tulokset ovat yhdistettynä.
Yhteiskunta koki 1990-luvun laman tullessa kovia muutoksia, mutta ravintola-ala ei muuttunut suoranaisesti pelkän yhteiskunnan vaikutuksien takia. Lama vaikutti enemmän ravintola-alan sisäiseen kuin ulkoiseen toimintaympäristöön Lama tiukensi ja tarkensi yrityksien toimintaa. Ravintoloita tuli lisää, aukioloajat pidentyivät, liikeideat muuttuivat. Tuotteita oli edelleen saatavilla, mutta asiakkaat sanelivat myytävät tuotteet. Lama vaikutti eniten henkilöstöön ja palkkaukseen. Työnkuva muuttui monipuolisemmaksi ja palkattiin paljon osa-aikaisia työntekijöitä.