3D-hahmon luonti ja ohjaaminen Cave-virtuaaliympäristössä
Orava, Peetu (2011)
Orava, Peetu
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105218976
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105218976
Tiivistelmä
Tässä työssä on perehdytty 3D-hahmon luonnin eri vaiheisiin, joihin kuuluu suunnittelu Photoshopissa, mallinnus 3ds Maxissa, yksityiskohtien ja tekstuurien luonti ZBrushissa. Mallinnetulle hahmolle on myös luotu Biped-luujärjestelmä 3ds Maxissa Skin-muokkaimen kanssa.
Tämän jälkeen valmis hahmo on viety Virtools-ohjelmaan ja siinä luotu hahmolle kontrollit peliohjaimelle, jotta sitä voi ohjata Cave-virtuaaliympäristössä käyttäen valmiita animaatioita. Samalla käydään läpi työnkulun eri vaiheita, tutustuen käytettyjen ohjelmien tärkeimpiin työkaluihin ja niiden käyttöön, jotka tulevat tutuksi käyttäjälle.
Toimivana tuloksena on valmis luotu hahmo, jota on mahdollista käyttää animointi-tarkoituksiin tai eri ohjelmisto alustoilla kuten pelimoottoreissa. Tarkoituksena oli myös, että peliohjaimelle luotuja kontrolleita ja valmiita erilaisia animaatioita pystyttäisiin soveltamaan muihinkin tarkoituksiin VR-laboratoriossa.
Tämän jälkeen valmis hahmo on viety Virtools-ohjelmaan ja siinä luotu hahmolle kontrollit peliohjaimelle, jotta sitä voi ohjata Cave-virtuaaliympäristössä käyttäen valmiita animaatioita. Samalla käydään läpi työnkulun eri vaiheita, tutustuen käytettyjen ohjelmien tärkeimpiin työkaluihin ja niiden käyttöön, jotka tulevat tutuksi käyttäjälle.
Toimivana tuloksena on valmis luotu hahmo, jota on mahdollista käyttää animointi-tarkoituksiin tai eri ohjelmisto alustoilla kuten pelimoottoreissa. Tarkoituksena oli myös, että peliohjaimelle luotuja kontrolleita ja valmiita erilaisia animaatioita pystyttäisiin soveltamaan muihinkin tarkoituksiin VR-laboratoriossa.