Yrityksen markkinointiviestintä ja sähköisen markkinoinnin kehittäminen - Case: Vientirahti Oy
Hirvonen, Aino (2011)
Hirvonen, Aino
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105208923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105208923
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia Vientirahti Oy:n nykyistä markkinointiviestin-tää ja esittää kehitysehdotuksia yrityksen sähköistä markkinointia koskien. Ny-kyistä markkinointia tutkittiin asiakastyytyväisyyskyselyn avulla. Vientirahti Oy on Lappeenrannassa toimiva tieliikenteen tavarankuljetukseen ja sementin tuontiin sekä myyntiin keskittyvä yksityisyritys. Yritys tekee sementtikauppaa Suomessa, kun taas tieliikenteen tavarankuljetus suuntautuu Viroon, Latviaan, Liettuaan ja Venäjälle. Yrityksellä ei ole aiemmin ollut kotisivuja ja muu sähköinen markkinointi on ollut vähäistä, joten uusasiakashankinnat ovat aiemmin tapahtuneet yrityksen omasta aloitteesta, ottamalla yhteyttä mahdollisiin asiakkaisiin. Yritys on perustettu vuonna 1996, ja sen liikevaihto vuonna 2010 oli 1,3 miljoonaa euroa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Vientirahti Oy:n sähköistä markkinoin-tia erityisesti sähköisen viestinnän osalta. Työn teoreettisena viitekehyksenä tutustuttiin markkinointiviestinnän muotoihin B2B-kaupassa, sekä vielä tarkemmin sähköisen markkinoinnin muotoihin B2B-kaupassa. Työhön sisältyi myös asiakastyytyväisyyskysely, jolla selvitettiin asiakkaiden tyytyväisyyttä nykyiseen toimintaan sementtikaupassa ja sen markkinointiin, sekä sähköisen markkinoinnin mahdollisuuksia. Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin 14.3. ja 4.4. välisenä aikana. Tutkimus toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena ja tutkimuksen välineenä käytettiin Internet-pohjaista Webropol-kyselyä. Lisäksi työhön kuului yrityksen Internet-sivujen sisällön suunnittelu ja käyttöönoton seuraaminen.
Tutkimustulosten perusteella voitiin hahmottaa asiakkaiden mielipiteet ja näkö-kulma Vientirahti Oy:n toimintaan ja erityisesti markkinointiin. Asiakkaiden mielipiteet yrityksen toiminnasta ja markkinoinnista antoivat suuntaa myös markkinoinnin kehittämiseksi. Asiakkaat olivat melko tyytyväisiä nykyiseen markkinointiin, mutta toivoivat esimerkiksi sähköpostitse tapahtuvan mainonnan tehostamista. Myös kotisivujen kehittämisen koettiin tehostavan yhteistyöstä asiakkaan ja yrityksen välillä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Vientirahti Oy:n sähköistä markkinoin-tia erityisesti sähköisen viestinnän osalta. Työn teoreettisena viitekehyksenä tutustuttiin markkinointiviestinnän muotoihin B2B-kaupassa, sekä vielä tarkemmin sähköisen markkinoinnin muotoihin B2B-kaupassa. Työhön sisältyi myös asiakastyytyväisyyskysely, jolla selvitettiin asiakkaiden tyytyväisyyttä nykyiseen toimintaan sementtikaupassa ja sen markkinointiin, sekä sähköisen markkinoinnin mahdollisuuksia. Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin 14.3. ja 4.4. välisenä aikana. Tutkimus toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena ja tutkimuksen välineenä käytettiin Internet-pohjaista Webropol-kyselyä. Lisäksi työhön kuului yrityksen Internet-sivujen sisällön suunnittelu ja käyttöönoton seuraaminen.
Tutkimustulosten perusteella voitiin hahmottaa asiakkaiden mielipiteet ja näkö-kulma Vientirahti Oy:n toimintaan ja erityisesti markkinointiin. Asiakkaiden mielipiteet yrityksen toiminnasta ja markkinoinnista antoivat suuntaa myös markkinoinnin kehittämiseksi. Asiakkaat olivat melko tyytyväisiä nykyiseen markkinointiin, mutta toivoivat esimerkiksi sähköpostitse tapahtuvan mainonnan tehostamista. Myös kotisivujen kehittämisen koettiin tehostavan yhteistyöstä asiakkaan ja yrityksen välillä.