RATARUMPUJEN KORJAUSMENETELMÄT TORNIO - KOLARI-RATAOSUUDELLA
Nevalainen, Esa-Pekka (2011)
Nevalainen, Esa-Pekka
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105208952
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105208952
Tiivistelmä
Insinöörityössä käsiteltiin Tornio–Kolari-rataosuudella käytettyjä rautatierumpujen korjausmenetelmiä. Työn tavoitteena oli kartoittaa perusparannusurakassa käytettyjä rautatierumpujen korjausmenetelmiä, vertailla korjausmenetelmiä ja pohtia eri rumputyypeille parhaiten soveltuvinta korjausmenetelmää.
Insinöörityössä perehdyttiin rautatierumpujen eri korjausmenetelmiin ja vertailtiin menetelmiä niin, että huomioon otettiin rumputyyppi ja rautatien ominaisuudet rummun kohdalla. Korjausmenetelmät esitellään ja menetelmiin perehdyttiin menetelmäkohtaisesti.
Työn tuloksista voidaan havaita, että jokainen korjauskohde on suunniteltava yksittäisenä kohteena, mutta tiettyjen ehtojen täyttyessä samat menetelmät soveltuvat erilaisiin kohteisiin. Käytetyimpiä menetelmiä ovat erilaiset rumpujen jatkamiset ja reunapalkkien korotukset. Ennen tämän insinöörityön aloittamista on rumpujen kunnostuksia tehty Tornio–Kolari-rataosuudella vuosina 2008-2010 ja rumpujen kunnostukset jatkuivat tämän työn aikana vuoden 2011 kevääseen asti. Tulevaisuudessa vastaavanlaisia rumpujen kunnostuksia tullaan tekemään eri rataosuuksilla Suomen rataverkolla ja tämä työ on apuna menetelmän valinnassa.
Insinöörityössä perehdyttiin rautatierumpujen eri korjausmenetelmiin ja vertailtiin menetelmiä niin, että huomioon otettiin rumputyyppi ja rautatien ominaisuudet rummun kohdalla. Korjausmenetelmät esitellään ja menetelmiin perehdyttiin menetelmäkohtaisesti.
Työn tuloksista voidaan havaita, että jokainen korjauskohde on suunniteltava yksittäisenä kohteena, mutta tiettyjen ehtojen täyttyessä samat menetelmät soveltuvat erilaisiin kohteisiin. Käytetyimpiä menetelmiä ovat erilaiset rumpujen jatkamiset ja reunapalkkien korotukset. Ennen tämän insinöörityön aloittamista on rumpujen kunnostuksia tehty Tornio–Kolari-rataosuudella vuosina 2008-2010 ja rumpujen kunnostukset jatkuivat tämän työn aikana vuoden 2011 kevääseen asti. Tulevaisuudessa vastaavanlaisia rumpujen kunnostuksia tullaan tekemään eri rataosuuksilla Suomen rataverkolla ja tämä työ on apuna menetelmän valinnassa.