3D- JA FEM-MALLINNUS
Mäkinen, Katri (2011)
Mäkinen, Katri
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105198728
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105198728
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Wärtsilä Finland Oyj:n tuotekehitysosastolle. Aiheena oli pakoputken kiinnityspään muotoilun parantaminen. Muotoilulla pyrittiin parantamaan pakoputken ja sylinterinkannen tiivistymistä.
Työn tavoitteena oli suunnitella ja laskea vähintään kaksi erilaista ratkaisua pakoputkesta. Tavoitteena oli löytää pakoputkelle parempi muoto, joka laajentuisi tasaisemmin. Tarkoituksena olisi saada pakoputki tiivistymään sylinterinkantta vas-ten lämpötilan vaihdellessa ja aiheuttaessa erilaisia muutoksia osiin.
Opinnäytetyön tekeminen alkoi tutustumalla pakoputkesta tehtyyn ensimmäiseen versioon sekä työhön liittyvään sylinterinkanteen. Pakoputkesta päätettiin mallin-taa ja laskea kaksi erilaista vaihtoehtoa. Ensimmäiseksi vaihtoehdoksi valittiin ovaalin mallinen pakoputken kiinnityspää, jonka pitäisi jakaa paineet pakoputken kiinnityspäässä tasaisemmin koko alueelle. Toisena vaihtoehtona tutkittiin, kuinka holkki toimisi pakoputken jatkeena sylinterinkannen sisällä. Mallinnuksiin ja laskentoihin käytettiin NX-ohjelmistoa, jota yrityksessä ollaan ottamassa käyttöön.
Yhteenvetona voidaan todeta, että parhaaseen lopputulokseen pääsemiseksi olisi pakoputken kiinnityspää muotoiltava pyöreäksi. Tällöin lämpölaajeneminen ja tiivistyminen tapahtuvat tasaisesti koko pakoputken kiinnityspään alueella. Sylinterinkannen muotoilu asettaa rajoituksia, joiden takia pakoputken muotoa joudu-taan rajoittamaan. Analysoiduista vaihtoehdoista parempi on ovaalinmallinen pakoputken pää, koska sen kuormitukset pysyvät paremmin sallituissa rajoissa. Holkki vaatisi välyksen, että sen voisi asentaa sylinterinkannen sisälle ilman kuormitusten nousemista liian korkeiksi. Tavoitteena olisi kuitenkin ollut asentaa se ahdistussovitteella, jolloin kuormitukset nousisivat liian korkeiksi.
Työn tavoitteena oli suunnitella ja laskea vähintään kaksi erilaista ratkaisua pakoputkesta. Tavoitteena oli löytää pakoputkelle parempi muoto, joka laajentuisi tasaisemmin. Tarkoituksena olisi saada pakoputki tiivistymään sylinterinkantta vas-ten lämpötilan vaihdellessa ja aiheuttaessa erilaisia muutoksia osiin.
Opinnäytetyön tekeminen alkoi tutustumalla pakoputkesta tehtyyn ensimmäiseen versioon sekä työhön liittyvään sylinterinkanteen. Pakoputkesta päätettiin mallin-taa ja laskea kaksi erilaista vaihtoehtoa. Ensimmäiseksi vaihtoehdoksi valittiin ovaalin mallinen pakoputken kiinnityspää, jonka pitäisi jakaa paineet pakoputken kiinnityspäässä tasaisemmin koko alueelle. Toisena vaihtoehtona tutkittiin, kuinka holkki toimisi pakoputken jatkeena sylinterinkannen sisällä. Mallinnuksiin ja laskentoihin käytettiin NX-ohjelmistoa, jota yrityksessä ollaan ottamassa käyttöön.
Yhteenvetona voidaan todeta, että parhaaseen lopputulokseen pääsemiseksi olisi pakoputken kiinnityspää muotoiltava pyöreäksi. Tällöin lämpölaajeneminen ja tiivistyminen tapahtuvat tasaisesti koko pakoputken kiinnityspään alueella. Sylinterinkannen muotoilu asettaa rajoituksia, joiden takia pakoputken muotoa joudu-taan rajoittamaan. Analysoiduista vaihtoehdoista parempi on ovaalinmallinen pakoputken pää, koska sen kuormitukset pysyvät paremmin sallituissa rajoissa. Holkki vaatisi välyksen, että sen voisi asentaa sylinterinkannen sisälle ilman kuormitusten nousemista liian korkeiksi. Tavoitteena olisi kuitenkin ollut asentaa se ahdistussovitteella, jolloin kuormitukset nousisivat liian korkeiksi.