Markkinatutkimus Laurea Lohjan Terveystorille
Pietilä, Heidi (2011)
Pietilä, Heidi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056182
Tiivistelmä
Laurea Lohjan Terveystori on sairaanhoitajaopiskelijoiden oppimisympäristö, jonka ensisijaisena tavoitteena on toimia ammattitaitoa edistävänä harjoittelupaikkana sairaanhoitajaopiskelijoille. Tämän tutkielmatyyppisen opinnäytetyön tarkoituksena oli markkinatutkimuksen avulla selvittää kysyntä Terveystorin toiminnalle kuluttajamarkkinoiden osalta. Lisäksi opinnäytetyössä pyrittiin kartoittamaan Terveystorin tunnettuus sen toiminta-alueella eli Lohjan alueella sekä mahdolliset esteet Terveystorin palvelujen käytölle. Opinnäytetyön tavoitteena oli kyselyn tulosten pohjalta segmentoida kohdemarkkinat markkinasegmenteiksi sekä positioida Terveystori.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakennettiin tukemaan markkinatutkimusta ja sen lopputuotosta mahdollisimman hyvin. Teoreettinen viitekehys rakentui seuraavista aihealueista: markkinatutkimus, markkinat, segmentointi, asemointi, terveyspalvelut. Opinnäyte toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena käyttäen tiedonkeruumenetelmänä strukturoitua kyselylomaketta. Vastauksia saatiin yhteensä 95 kappaletta (N=95).
Kyselykartoituksessa selvisi, että kysyntä Terveystorin toiminnalle korostui eläkeikäisten ja työttömien keskuudessa. Terveystori oli melko hyvin tunnettu toiminta-alueellaan ja oli tehnyt toimintaansa tutuksi parhaiten eri tilaisuuksiin osallistumalla. Yleisin este Terveystorin palvelujen käytölle oli julkisten terveyspalvelujen käyttö Terveystorin palvelujen sijaan.
Tulosten pohjalta laadittiin tavoitteiden mukaisesti markkinasegmenttien mallinnus, mikä hyödyttää Terveystoria muun muassa markkinointitoimenpiteiden kohdentamisessa. Lisäksi Terveystori asemoitiin sairauksia ennaltaehkäiseväksi, terveyttä edistäväksi matalan kynnyksen palvelupaikaksi.
Jatkotutkimustoimenpiteinä esitettiin organisaatiomarkkinoiden kysynnänkartoitusta. Kokonaisvaltaisen markkinatiedon pohjalta voidaan jatkotoimenpiteenä laatia markkinointisuunnitelma.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakennettiin tukemaan markkinatutkimusta ja sen lopputuotosta mahdollisimman hyvin. Teoreettinen viitekehys rakentui seuraavista aihealueista: markkinatutkimus, markkinat, segmentointi, asemointi, terveyspalvelut. Opinnäyte toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena käyttäen tiedonkeruumenetelmänä strukturoitua kyselylomaketta. Vastauksia saatiin yhteensä 95 kappaletta (N=95).
Kyselykartoituksessa selvisi, että kysyntä Terveystorin toiminnalle korostui eläkeikäisten ja työttömien keskuudessa. Terveystori oli melko hyvin tunnettu toiminta-alueellaan ja oli tehnyt toimintaansa tutuksi parhaiten eri tilaisuuksiin osallistumalla. Yleisin este Terveystorin palvelujen käytölle oli julkisten terveyspalvelujen käyttö Terveystorin palvelujen sijaan.
Tulosten pohjalta laadittiin tavoitteiden mukaisesti markkinasegmenttien mallinnus, mikä hyödyttää Terveystoria muun muassa markkinointitoimenpiteiden kohdentamisessa. Lisäksi Terveystori asemoitiin sairauksia ennaltaehkäiseväksi, terveyttä edistäväksi matalan kynnyksen palvelupaikaksi.
Jatkotutkimustoimenpiteinä esitettiin organisaatiomarkkinoiden kysynnänkartoitusta. Kokonaisvaltaisen markkinatiedon pohjalta voidaan jatkotoimenpiteenä laatia markkinointisuunnitelma.