Tavaravirtojen kasvusta ja häiriötekijöistä aiheutuvat haasteet satamien intermodaalijärjestelmälle : SAFGOF-loppuraportti 2008 – 2010
Ulmanen, Tommy; Rytkönen, Jorma; Lepistö, Taina (2011)
Ulmanen, Tommy
Rytkönen, Jorma
Lepistö, Taina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5936-07-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5936-07-6
Tiivistelmä
Tämä raportti sisältää Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa vuosina 2008 - 2010 tehdyn SAFGOF tutkimushankkeen keskeiset tulokset. SAFGOF-hanke (Suomenlahden meriliikenteen kasvunäkymät 2007 – 2015 ja kasvun vaikutukset ympäristölle ja kuljetusketjun toimintaan) toteutettiin Kymenlaaksossa pääosin EU:n rakennerahaston ja Kymenlaakso Liiton taloudellisella tuella. Hankkeen keskeiset tutkimuskohteet käsittivät kuljetusten ja logistisen ketjun erilaisia riskejä, niiden tunnistamista ja riskienhallintakeinojen etsimistä erityisesti merikuljetuksissa.
Kymenlaakson ammattikorkeakoulun osatehtävä tutkimuskokonaisuudessa oli selvittää tavaravirtojen kasvusta ja häiriötekijöistä aiheutuvia haasteita satamissa toimiville yrityksille. Tarkastelu käsitti pääasiassa Kotkan ja Haminan satamissa toimivien yritysten häiriönhallintaa intermodaalikuljetuksissa. Tutkimushankkeessa pyrittiin myös etsimään uusia tapoja yhdistää tutkimus ja ammattikorkeakoulun opetus sekä kehittämään koko hanketta palvelevia uusia koulutuspaketteja ja virtuaalioppimisympäristöjä.
Tässä raportissa on ensin valotettu intermodaalikuljetusten ja lähimerenkulun käsitteitä ja määritelmiä. Sen jälkeen on kuvattu satamissa tehtyä häiriönhallintaa koskevaa tutkimusta, joka suoritettiin riskienhallinnan keinoin. Ensimmäisessä vaiheessa määriteltiin satamissa toimivien sidosryhmien kuljetustoimintoihin liittyviä erilaisia riskejä ja häiriöitä. Toisessa vaiheessa analysoitiin häiriöiden
toistuvuutta toiminnoissa ja niiden merkitystä yritysten liiketoiminnalle. Häiriöiden merkittävyys perustui niiden aiheuttamiin haittoihin ja häiriön ajalliseen kestoon. Merkittävimmät häiriöt otettiin lisäksi erityistarkasteluun ja useista häiriötapauksista laadittiin opetuksen tukemana oppilastöitä. Oppilastöiden avulla kyettiin joidenkin tapausten osalta pureutumaan tarkemmin häiriöihin ja mahdollisiin keinoihin hallita niitä. Kaikkiaan hankkeessa tuotettiin 10 ammattikorkeakoulun opinnäytetyötä.
Intermodaaliosion jälkeen tässä raportissa on kuvattu hankkeessa kehitettyjä osaamisen kehittämistä tukevia oppimiskäytänteitä.
Kymenlaakson ammattikorkeakoulun osatehtävä tutkimuskokonaisuudessa oli selvittää tavaravirtojen kasvusta ja häiriötekijöistä aiheutuvia haasteita satamissa toimiville yrityksille. Tarkastelu käsitti pääasiassa Kotkan ja Haminan satamissa toimivien yritysten häiriönhallintaa intermodaalikuljetuksissa. Tutkimushankkeessa pyrittiin myös etsimään uusia tapoja yhdistää tutkimus ja ammattikorkeakoulun opetus sekä kehittämään koko hanketta palvelevia uusia koulutuspaketteja ja virtuaalioppimisympäristöjä.
Tässä raportissa on ensin valotettu intermodaalikuljetusten ja lähimerenkulun käsitteitä ja määritelmiä. Sen jälkeen on kuvattu satamissa tehtyä häiriönhallintaa koskevaa tutkimusta, joka suoritettiin riskienhallinnan keinoin. Ensimmäisessä vaiheessa määriteltiin satamissa toimivien sidosryhmien kuljetustoimintoihin liittyviä erilaisia riskejä ja häiriöitä. Toisessa vaiheessa analysoitiin häiriöiden
toistuvuutta toiminnoissa ja niiden merkitystä yritysten liiketoiminnalle. Häiriöiden merkittävyys perustui niiden aiheuttamiin haittoihin ja häiriön ajalliseen kestoon. Merkittävimmät häiriöt otettiin lisäksi erityistarkasteluun ja useista häiriötapauksista laadittiin opetuksen tukemana oppilastöitä. Oppilastöiden avulla kyettiin joidenkin tapausten osalta pureutumaan tarkemmin häiriöihin ja mahdollisiin keinoihin hallita niitä. Kaikkiaan hankkeessa tuotettiin 10 ammattikorkeakoulun opinnäytetyötä.
Intermodaaliosion jälkeen tässä raportissa on kuvattu hankkeessa kehitettyjä osaamisen kehittämistä tukevia oppimiskäytänteitä.