Voimavaroja tarinoista yläkoulussa: Narratiivinen ryhmä yhdeksäsluokkalaisille
Taponen, Niko (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001311879
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001311879
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä kuvataan nuorten narratiivista ryhmää peruskoulun yhdeksäsluokkalaisille. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää narratiivisen ryhmätoiminnan vaikutuksia nuorten koettuun hyvinvointiin.
Ryhmää pidettiin työelämäyhteistyökumppanin, vantaalaisen Lehtikuusen peruskoulun yhdeksännen luokan työelämäpolkuopiskelijoille. Ryhmässä käytettiin taidelähtöisiä menetelmiä narratiivisen työskentelyn muotona. Narratiivisuudella tarkoitetaan tässä opinnäytetyössä ihmisen elämäntarinaa josta käsin hän kuvaa omia kokemuksiaan.
Ryhmän aikana nuoret kokoontuivat kerran viikossa puolentoista tunnin ajan pohtimaan omia unelmiaan, toiveitaan ja elämäänsä. He keskustelivat, muodostivat uusia käsityksiä omista mahdollisuuksistansa ja jakoivat omia ajatuksiaan muille. Ryhmä kokoontui viisi kertaa, ja ryhmän päätyttyä nuoret antoivat palautetta kokemuksistaan. Ryhmätoiminnasta saadun palautteen perusteella nuoret pitivät työskentelyä omia voimavaroja tukevana ja lisäävänä.
Ryhmää pidettiin työelämäyhteistyökumppanin, vantaalaisen Lehtikuusen peruskoulun yhdeksännen luokan työelämäpolkuopiskelijoille. Ryhmässä käytettiin taidelähtöisiä menetelmiä narratiivisen työskentelyn muotona. Narratiivisuudella tarkoitetaan tässä opinnäytetyössä ihmisen elämäntarinaa josta käsin hän kuvaa omia kokemuksiaan.
Ryhmän aikana nuoret kokoontuivat kerran viikossa puolentoista tunnin ajan pohtimaan omia unelmiaan, toiveitaan ja elämäänsä. He keskustelivat, muodostivat uusia käsityksiä omista mahdollisuuksistansa ja jakoivat omia ajatuksiaan muille. Ryhmä kokoontui viisi kertaa, ja ryhmän päätyttyä nuoret antoivat palautetta kokemuksistaan. Ryhmätoiminnasta saadun palautteen perusteella nuoret pitivät työskentelyä omia voimavaroja tukevana ja lisäävänä.