Äänensävy erottautumiskeinona : Pikaopas yrityksen markkinointiviestinnällisen äänensävyn määrittelyyn
Kemppainen, Emma (2020)
Kemppainen, Emma
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002052079
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002052079
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli laatia varsinkin pk-yrityksiä varten yksinkertainen markkinointiviestinnällisen äänensävyn määrittelyä helpottava opas. Oppaasta on hyötyä sekä yrittäjille että muille markkinoinnin parissa työskenteleville, jotka tekevät päivittäin työtä viestinnän tai mainonnan parissa.
Markkinoilla on muun muassa globalisaation ja internetin vuoksi tänä päivänä enemmän kilpailua kuin koskaan aiemmin. Sen vuoksi yrityksille on elintärkeää erottautua saman alan kilpailijoista. Äänensävy on erinomainen keino oman erilaisuuden ja persoonallisuuden korostamiseen, asiakkaiden hurmaamista unohtamatta. Äänensävy on myös markkinoinnin työkaluna edullinen – varsinkin jos se määritellään talon sisällä, äänensävyopasta käyttäen.
Opinnäytetyö koostui kahdesta erillisestä osiosta: teoreettisesta viitekehyksestä sekä itse tuotoksesta, eli äänensävyn määrittelyn oppaasta. Työn teoreettisen osan alkupuolella kerrottiin brändistä, äänensävystä ja siitä, miten nämä kaksi asiaa liittyvät markkinoinnin toimintakentässä toisiinsa. Sen jälkeen teoreettinen osuus keskittyi selittämään lukijalle äänensävyn määrittelyn keskeisimmät vaiheet ja periaatteet sekä niiden takana vaikuttavat teoriat.
Äänensävyoppaasta oli tarkoitus laatia visuaalinen kokonaisuus, jonka avulla voi määritellä kevyen äänensävyn mille tahansa yritykselle tai organisaatiolle. Tarkoituksena oli, että lukija voi tehdä tehtäväkirjamaisen oppaan sivuille omia merkintöjä ja muistiinpanoja, jotka auttavat häntä määrittelemään äänensävyn valitsemalleen kohdeyritykselle tai -organisaatiolle.
Opas laadittiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta niin, että lukija ymmärtää oppaan sisällön luettuaan ensin opinnäytetyön teoriaosion. Oppaan sivuilla ohjataan lukijaa hyödyntämään lukemaansa tietoa ja näytetään, miten äänensävyn määrittelyn perusperiaatteita toteutetaan käytännössä.
Markkinoilla on muun muassa globalisaation ja internetin vuoksi tänä päivänä enemmän kilpailua kuin koskaan aiemmin. Sen vuoksi yrityksille on elintärkeää erottautua saman alan kilpailijoista. Äänensävy on erinomainen keino oman erilaisuuden ja persoonallisuuden korostamiseen, asiakkaiden hurmaamista unohtamatta. Äänensävy on myös markkinoinnin työkaluna edullinen – varsinkin jos se määritellään talon sisällä, äänensävyopasta käyttäen.
Opinnäytetyö koostui kahdesta erillisestä osiosta: teoreettisesta viitekehyksestä sekä itse tuotoksesta, eli äänensävyn määrittelyn oppaasta. Työn teoreettisen osan alkupuolella kerrottiin brändistä, äänensävystä ja siitä, miten nämä kaksi asiaa liittyvät markkinoinnin toimintakentässä toisiinsa. Sen jälkeen teoreettinen osuus keskittyi selittämään lukijalle äänensävyn määrittelyn keskeisimmät vaiheet ja periaatteet sekä niiden takana vaikuttavat teoriat.
Äänensävyoppaasta oli tarkoitus laatia visuaalinen kokonaisuus, jonka avulla voi määritellä kevyen äänensävyn mille tahansa yritykselle tai organisaatiolle. Tarkoituksena oli, että lukija voi tehdä tehtäväkirjamaisen oppaan sivuille omia merkintöjä ja muistiinpanoja, jotka auttavat häntä määrittelemään äänensävyn valitsemalleen kohdeyritykselle tai -organisaatiolle.
Opas laadittiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta niin, että lukija ymmärtää oppaan sisällön luettuaan ensin opinnäytetyön teoriaosion. Oppaan sivuilla ohjataan lukijaa hyödyntämään lukemaansa tietoa ja näytetään, miten äänensävyn määrittelyn perusperiaatteita toteutetaan käytännössä.