Virtauskokemuksen teleologia musiikkikasvatuksessa : Lähteellä-pedagogiikan suuntaviivoja
Ala-Kaila, Risto (2010)
Ala-Kaila, Risto
Turun ammattikorkeakoulu
2010

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104214670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104214670
Tiivistelmä
Tutkimuskysymykseni kuului, voiko kasvatussuhteen uudelleenmäärittely subjektifilosofiset paradoksit ratkaisemalla olla ehto luovuuden ja virtauskokemuksen mahdollistavalle musiikilliselle oppimisympäristölle? Virtausperustaisen tutkimusparadigman pohjalta nousseen teleologian valossa tutkimusasetelma kuitenkin kääntyi: virtauskokemuksen mahdollistava oppimisympäristö tuntuu luontevasti ratkaisevan kasvatuksen subjektifilosofiset paradoksit. Virtauskokemuksessa vaikuttavien elämänvoimien haltuunottavuus ja autotelisyys mahdollistaa kartesiolaisen dualistisen viitekehyksen hahmottamista ilman dualismia ja ratkaisee pedagogisen toiminnan paradokseja luomalla joustavia selitysmalleja ja hyviä käytäntöjä musiikkikasvatukseen.
Vaikka järjestys on välttämätöntä niinkin tieto- ja varsinkin taitointensiivisessä toiminnassa kuin musiikin opiskelu, on tärkeää ettei psykofyysinen organismimme jäykisty, kovetu ja pakottaudu minkään mekaanisen kaavan tai mallin mukaiseksi. Virtauskokemuksessa syntyvien atribuutioiden hyväksyminen osaksi kasvatusteoreettista itseymmärrystä näyttäisi auttavan juuri tällaisen oppimisympäristön luomisessa. Kun järjestys vaikuttaa syntyvän hyvin luontevasti, mieli oppii reagoimaan tehtävien haasteellisuudesta syntyviin paineisiin takertumatta ehdollistuneisiin suojelu- ja hallinnantarpeisiin. Suorittamisesta ei synny ongelmaa, jos dynaamisen luovuuden annetaan harjoitusvaiheesta esitykseen asti pitää yllä kokonaisvaltaista maagisen kontrollin tunnetta, jonka drastisessa hurmassa voi parhaimmillaan kokea koko olemassaolonsa virittyneisyyden.
Toimintakykyisten minästrategioiden päämääriä musiikkikasvatuksessa ei tule liittää liian yksipuolisesti taito-tiedolliseen, kontrolliin, kuriin, suorituskykyisyyteen tai musiikillisen affektin tulkintaan kulttuuristen normien mukaisesti. Musiikkia harjoittettaessa psykologinen itseys on virtauskokemukseen pääsemisen jälkeen kasvanut ulos tietojen ja taitojen omistamisesta tekijyyden uudelleenmäärittelyyn intersubjektiivisesti sekä teoksen deskriptiivisyyden ja esityksen aika-paikkaluonteen indeterminaation tunnustamiseen. Kun subjektiivisuutta ja objektiivisuutta ei ole asetettu toistensa vastakohdiksi, arvokokemuksen kokonaisvaltaisuus johtaa musiikin välinearvon yleispätevyyteen, joka käytännössä tarkoittaa elämän laadun paranemista jokaisen omista lähtökohdista käsin.
Kasvatushistoriallisten, mielenfilosofisten ja psykologisten orientaatioiden oleellisin viesti musiikkikasvattajalle on, että musiikillisen virtauskokemuksen ymmärtämisessä ja selittämisessä auttaa tasavertaisen, kokonaisvaltaisen, eheytyneen ja joustavan ajattelun muodostama synteesi. Yhteisesti ja omaehtoisesti syntetisoitu pedagogiikka voi johtaa ja on kohdallani toisinaan johtanutkin voimakkaasti haltuunottavaan virtauskokemukseen varsinkin kuorolaulua harjoittaessani. Tällaisella kokemuksella tuntuu olevan itsen olemuspuolia voimakkaasti eheyttävä vaikutus, mikä välittömästi elävöittää ja voimaannuttaa paitsi omaa vireyttä myös lauletun kappaleen ilmaisua ja tulkintaa. Tällä tavoin itsessään arvokkaassa toiminnassa tapahtuva identiteetin ja arvonmuodostuksen kytkeytyminen toisiinsa vaikuttaa suoraan minän kasvuun pois itsekeskeisyydestä. Näin generoituva elämää onnellistava kokemus sisäisen ristiriidan, sekasorron ja väkivaltaisuuden päättymisestä virtauskokemuksen aikana antaa uskoa syvällisen muutoksen mahdollisuudesta hyvinvointiyhteiskuntaa kohtaavissa haasteissa.
Vaikka järjestys on välttämätöntä niinkin tieto- ja varsinkin taitointensiivisessä toiminnassa kuin musiikin opiskelu, on tärkeää ettei psykofyysinen organismimme jäykisty, kovetu ja pakottaudu minkään mekaanisen kaavan tai mallin mukaiseksi. Virtauskokemuksessa syntyvien atribuutioiden hyväksyminen osaksi kasvatusteoreettista itseymmärrystä näyttäisi auttavan juuri tällaisen oppimisympäristön luomisessa. Kun järjestys vaikuttaa syntyvän hyvin luontevasti, mieli oppii reagoimaan tehtävien haasteellisuudesta syntyviin paineisiin takertumatta ehdollistuneisiin suojelu- ja hallinnantarpeisiin. Suorittamisesta ei synny ongelmaa, jos dynaamisen luovuuden annetaan harjoitusvaiheesta esitykseen asti pitää yllä kokonaisvaltaista maagisen kontrollin tunnetta, jonka drastisessa hurmassa voi parhaimmillaan kokea koko olemassaolonsa virittyneisyyden.
Toimintakykyisten minästrategioiden päämääriä musiikkikasvatuksessa ei tule liittää liian yksipuolisesti taito-tiedolliseen, kontrolliin, kuriin, suorituskykyisyyteen tai musiikillisen affektin tulkintaan kulttuuristen normien mukaisesti. Musiikkia harjoittettaessa psykologinen itseys on virtauskokemukseen pääsemisen jälkeen kasvanut ulos tietojen ja taitojen omistamisesta tekijyyden uudelleenmäärittelyyn intersubjektiivisesti sekä teoksen deskriptiivisyyden ja esityksen aika-paikkaluonteen indeterminaation tunnustamiseen. Kun subjektiivisuutta ja objektiivisuutta ei ole asetettu toistensa vastakohdiksi, arvokokemuksen kokonaisvaltaisuus johtaa musiikin välinearvon yleispätevyyteen, joka käytännössä tarkoittaa elämän laadun paranemista jokaisen omista lähtökohdista käsin.
Kasvatushistoriallisten, mielenfilosofisten ja psykologisten orientaatioiden oleellisin viesti musiikkikasvattajalle on, että musiikillisen virtauskokemuksen ymmärtämisessä ja selittämisessä auttaa tasavertaisen, kokonaisvaltaisen, eheytyneen ja joustavan ajattelun muodostama synteesi. Yhteisesti ja omaehtoisesti syntetisoitu pedagogiikka voi johtaa ja on kohdallani toisinaan johtanutkin voimakkaasti haltuunottavaan virtauskokemukseen varsinkin kuorolaulua harjoittaessani. Tällaisella kokemuksella tuntuu olevan itsen olemuspuolia voimakkaasti eheyttävä vaikutus, mikä välittömästi elävöittää ja voimaannuttaa paitsi omaa vireyttä myös lauletun kappaleen ilmaisua ja tulkintaa. Tällä tavoin itsessään arvokkaassa toiminnassa tapahtuva identiteetin ja arvonmuodostuksen kytkeytyminen toisiinsa vaikuttaa suoraan minän kasvuun pois itsekeskeisyydestä. Näin generoituva elämää onnellistava kokemus sisäisen ristiriidan, sekasorron ja väkivaltaisuuden päättymisestä virtauskokemuksen aikana antaa uskoa syvällisen muutoksen mahdollisuudesta hyvinvointiyhteiskuntaa kohtaavissa haasteissa.