Pelit virran vietävänä : Millä ehdoilla pelijournalismi toimii lähetysvirtaradiossa?
Vatanen, Panu (2011)
Vatanen, Panu
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105188585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105188585
Tiivistelmä
Pelijournalismia on tehty Suomessa noin 20 vuoden ajan. Pääsääntöisesti pelejä käsitellään maassamme printtimedioissa. Pelijournalismia on tehty myös lähetysvirtaradioon. YleX:ssä ilmestyi vuosina 2008–2010 Pelimies-juttusarja, jota toimitin vuoden 2010 ajan. Opinnäytetyössäni tutkin, millä ehdoilla mielenkiintoista pelijournalismia tehdään lähetysvirtaradioon.
Tutkimukseni perustuu omiin kokemuksiini ohjelman toimittamisesta, kollegoiden haastatteluihin sekä kirjallisiin lähteisiin. Käytän tutkielmassani laadullista tutkimusmenetelmää, jossa tarkastellaan asioita ihmisten luomien merkitysten kautta. Laadullisella tutkimusmenetelmällä haetaan juuri ihmisten omia kokemuksia ja kuvauksia heidän kokemastaan todellisuudesta.
Tutkielmassa käydään tarkasti läpi peliohjelman rakenne ja pohditaan, mitkä olivat sen vahvuudet ja heikkoudet. Lisäksi vertaan radion peliohjelman formaattia elokuva-aiheiseen radio-ohjelmaan. Perehdyn myös radiojutuissa käytettävään äänikerrontaan ja sen luomiin tehokeinoihin. Oleellisin osa tutkimusta on kuitenkin itse journalismi, jota peliohjelma sisältää.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että kaikilla näillä elementeillä on merkittävä rooli mielenkiintoisen pelijournalismin syntymisessä. Monipuolinen äänikerronta on lähetysvirrassa toimitetun jutun kannalta oleellinen tekijä, sillä sen avulla kuulijat saadaan käyttämään mielikuvitustaan ja pysymään kanavalla. Erityisen tärkeää radion pelijutuissa on myös aiheenvalinta. Juttujen pitää palvella mahdollisimman laajaa joukkoa – eli niitä, jotka, eivät tiedä peleistä mitään, unohtamatta kuitenkaan peleihin perehtyneitä kuulijoita.
Opinnäytetyöstäni onkin varmasti hyötyä radioon ajankohtaisjuttuja tekeville, sillä samoja ehtoja voi hyödyntää lähetysvirtaradioiden muissa juttutyypeissä. Radion pelijournalismin kehittämisen kannalta tutkielmani kertoo, mitkä asiat lähetyksissä toimivat ja missä on vielä kehittämisen varaa.
Tutkimukseni perustuu omiin kokemuksiini ohjelman toimittamisesta, kollegoiden haastatteluihin sekä kirjallisiin lähteisiin. Käytän tutkielmassani laadullista tutkimusmenetelmää, jossa tarkastellaan asioita ihmisten luomien merkitysten kautta. Laadullisella tutkimusmenetelmällä haetaan juuri ihmisten omia kokemuksia ja kuvauksia heidän kokemastaan todellisuudesta.
Tutkielmassa käydään tarkasti läpi peliohjelman rakenne ja pohditaan, mitkä olivat sen vahvuudet ja heikkoudet. Lisäksi vertaan radion peliohjelman formaattia elokuva-aiheiseen radio-ohjelmaan. Perehdyn myös radiojutuissa käytettävään äänikerrontaan ja sen luomiin tehokeinoihin. Oleellisin osa tutkimusta on kuitenkin itse journalismi, jota peliohjelma sisältää.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että kaikilla näillä elementeillä on merkittävä rooli mielenkiintoisen pelijournalismin syntymisessä. Monipuolinen äänikerronta on lähetysvirrassa toimitetun jutun kannalta oleellinen tekijä, sillä sen avulla kuulijat saadaan käyttämään mielikuvitustaan ja pysymään kanavalla. Erityisen tärkeää radion pelijutuissa on myös aiheenvalinta. Juttujen pitää palvella mahdollisimman laajaa joukkoa – eli niitä, jotka, eivät tiedä peleistä mitään, unohtamatta kuitenkaan peleihin perehtyneitä kuulijoita.
Opinnäytetyöstäni onkin varmasti hyötyä radioon ajankohtaisjuttuja tekeville, sillä samoja ehtoja voi hyödyntää lähetysvirtaradioiden muissa juttutyypeissä. Radion pelijournalismin kehittämisen kannalta tutkielmani kertoo, mitkä asiat lähetyksissä toimivat ja missä on vielä kehittämisen varaa.