Sosiaalityöntekijän kohtaaminen palvelukäyttäjän kertomuksissa
Hirvonen, Jari (2011)
Hirvonen, Jari
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168150
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168150
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Hirvonen, Jari. Sosiaalityöntekijän kohtaaminen palvelukäyttäjän kertomuksissa. Järvenpää, kevät 2011, 93s., 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Järvenpää. Sosiaalialan ylempi ammattikorkeakoulututkinto, päihteet ja syrjäytyminen - koulutusohjelma. Sosionomi (YAMK)
Tutkimuksen tarkoitus ja tausta. Sosiaalityöntekijä on keskeinen profession edustaja sosiaalipalveluita käyttävän ymmärryksessä. Tämä tutkimus antaa selityksiä sille, millaisena palvelukäyttäjä näkee henkilökohtaisen tapaamisen sosiaalityöntekijän kanssa. Palvelukäyttäjän kertomuksista ilmeni, kuinka häntä kohdellaan, puhutellaan ja ymmärretään. Tärkeää oli saada esiin ne hiljaiset signaalit, joita palvelukäyttäjät haluavat kertoa sosiaalityöntekijän kohtaamisista. Tutkimus on kvalitatiivinen ja sen lähtökohdat ovat postmodernissa sosiaalityön teoriassa.
Tutkimusaineistona oli palvelukäyttäjien haastatteluista tehdyt haastattelumuistiinpanot sekä tutkijan haastattelutilanteista tekemät havaintopäiväkirjat. Aineiston analyysimetodina oli sisällönanalyysi. Tutkimuskysymykset muotoiltiin seuraavasti. Millaisena suhteena palvelukäyttäjä kuvaa kohtaamisen sosiaalityöntekijän kanssa, mitä tulkintoja palvelukäyttäjä tekee sosiaalityöntekijän toiminnasta sekä millaisia arvioita palvelukäyttäjä tekee omasta toiminnastaan.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että suhde palvelukäyttäjän ja sosiaalityöntekijän välillä on epätasapainoinen. Profession edustajan toiminnassa ilmenee valta ja kontrolli. Palvelukäyttäjän sitoutuminen sosiaalityöntekijän kanssa sovittuihin sopimuksiin voi olla heikkoa, jos hän ei kykene vaikuttamaan suhteeseen omalla puheellaan tai toiminnallaan. Sosiaalityöntekijän voi nähdä monenlaisena palvelukäyttäjän näkökulmasta. Sosiaalityöntekijä voi olla toiminnassaan vaikkapa aktivoija tai passivoija kohdatessaan palvelukäyttäjän.
Palvelukäyttäjä voi menettää luottamuksen sosiaalityöntekijään nopeasti tai yhdenkin huonon kokemuksen jälkeen. Sosiaalityöntekijän kanssa asiointitilanteessa koettu pettymys voi johtaa epäluuloisuuteen. Sosiaalityöntekijä voi omalla puheella, toiminnalla, teoilla ja käytöksellä luoda palvelukäyttäjälle tärkeänä olemisen ja suorastaan hoitavan kokemuksen.
Asiasanat: sosiaalityöntekijät, asiakkaat, kohtaaminen, asiakassuhde, sosiaaliala, sisällönanalyysi
Hirvonen, Jari. Sosiaalityöntekijän kohtaaminen palvelukäyttäjän kertomuksissa. Järvenpää, kevät 2011, 93s., 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Järvenpää. Sosiaalialan ylempi ammattikorkeakoulututkinto, päihteet ja syrjäytyminen - koulutusohjelma. Sosionomi (YAMK)
Tutkimuksen tarkoitus ja tausta. Sosiaalityöntekijä on keskeinen profession edustaja sosiaalipalveluita käyttävän ymmärryksessä. Tämä tutkimus antaa selityksiä sille, millaisena palvelukäyttäjä näkee henkilökohtaisen tapaamisen sosiaalityöntekijän kanssa. Palvelukäyttäjän kertomuksista ilmeni, kuinka häntä kohdellaan, puhutellaan ja ymmärretään. Tärkeää oli saada esiin ne hiljaiset signaalit, joita palvelukäyttäjät haluavat kertoa sosiaalityöntekijän kohtaamisista. Tutkimus on kvalitatiivinen ja sen lähtökohdat ovat postmodernissa sosiaalityön teoriassa.
Tutkimusaineistona oli palvelukäyttäjien haastatteluista tehdyt haastattelumuistiinpanot sekä tutkijan haastattelutilanteista tekemät havaintopäiväkirjat. Aineiston analyysimetodina oli sisällönanalyysi. Tutkimuskysymykset muotoiltiin seuraavasti. Millaisena suhteena palvelukäyttäjä kuvaa kohtaamisen sosiaalityöntekijän kanssa, mitä tulkintoja palvelukäyttäjä tekee sosiaalityöntekijän toiminnasta sekä millaisia arvioita palvelukäyttäjä tekee omasta toiminnastaan.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että suhde palvelukäyttäjän ja sosiaalityöntekijän välillä on epätasapainoinen. Profession edustajan toiminnassa ilmenee valta ja kontrolli. Palvelukäyttäjän sitoutuminen sosiaalityöntekijän kanssa sovittuihin sopimuksiin voi olla heikkoa, jos hän ei kykene vaikuttamaan suhteeseen omalla puheellaan tai toiminnallaan. Sosiaalityöntekijän voi nähdä monenlaisena palvelukäyttäjän näkökulmasta. Sosiaalityöntekijä voi olla toiminnassaan vaikkapa aktivoija tai passivoija kohdatessaan palvelukäyttäjän.
Palvelukäyttäjä voi menettää luottamuksen sosiaalityöntekijään nopeasti tai yhdenkin huonon kokemuksen jälkeen. Sosiaalityöntekijän kanssa asiointitilanteessa koettu pettymys voi johtaa epäluuloisuuteen. Sosiaalityöntekijä voi omalla puheella, toiminnalla, teoilla ja käytöksellä luoda palvelukäyttäjälle tärkeänä olemisen ja suorastaan hoitavan kokemuksen.
Asiasanat: sosiaalityöntekijät, asiakkaat, kohtaaminen, asiakassuhde, sosiaaliala, sisällönanalyysi