Intranetin kehittäminen sisäisen viestinnän kanavana. Esimerkkinä Diacor terveyspalvelut Oy
Sundberg, Mari (2011)
Sundberg, Mari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137864
Tiivistelmä
Opinnäytetyön pääongelma on selvittää, miten intranetiä voidaan kehittää sisäisen viestinnän kanavana Diacor terveyspalvelut Oy:ssä. Tavoitteena oli kartoittaa vallitseva tilanne ja löytää sen perusteella kriittisimmät kehittämiskohteet yrityksen sisäisen viestinnän kannalta. Sähköisten viestimien käyttö ei ole hoitoalalla kovinkaan korkealla tasolla. Intranetiä käytetään lähinnä ohjevarastona, josta voidaan tarkistaa toimintatapoja tai esimerkiksi tulostaa potilaalle hoito-ohje mukaan. Intranetin käyttö viestinnän kaksisuuntaisena keskustelukanavana on hyvin vähäistä, lähes olematonta.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, jossa aineiston hankintamenetelmänä käytettiin lauseen-täydennystekniikkaa. Empiirinen tutkimus toteutettiin tammikuussa 2011 ja vastaajiksi valittiin Diacorin tiedotus- ja palautevastaavat, jotka ovat avainroolissa intranetin päivittämisen ja tiedonkulun kannalta. Lauseentäydennyslomake sisälsi 20 lauseenalkua, joita vastaajan tuli jatkaa oman ajatuksensa mukaan. Lauseentäydennyslomake lähetettiin yhteensä 34 vastaajalle ja se oli mahdollista palauttaa joko paperille printattuna ja nimettömänä kuoressa tai sähköpostiliitteenä. Vastaukset koottiin ja analysoitiin vastausajan päätyttyä. Vastauksia palautui kaikkiaan vain 12 kappaletta, jolloin vastausprosentiksi saatiin 35 %. Vastaukset koottiin kysymyksittäin yhteen ja ryhmiteltiin aihealueittain.
Tulokset eivät olleet yllättäviä, koska projekti ei edennyt suunnitelmien mukaan, vaan tulos jouduttiin julkistamaan keskeneräisenä. Intranetin käyttäjät kokivat, että intranetin uudistus sinänsä oli odotettu ja toivottu, mutta sen toteutus ei vastannut sitä, mitä projektin alussa luvattiin. Tämä ei ollut yksin projektiryhmän vika, vaan suurin osa petetyistä lupauksista jäi ulkopuolisen toimittajan vastuulle, joka ei pystynyt täyttämään palvelulupaustaan. Projektiryhmän vastuulla oli kuitenkin viestintä ja päätös siitä, koska uusi versio julkaistaan. Näiden molempien alueiden tarkempi selvittäminen ja seurauksien miettiminen olisi ollut tarpeen.
Yrityksen johdon tahtotila on, että yrityksessä saataisiin aikaan keskustelua henkilöstöä pu-huttavista asioista, jotka usein liittyvät työsuhteeseen, työolosuhteisiin ja kaikkeen muuhun kuin itse potilastyöhön. Intranet oikein toimivana tarjoaa tähän hyvän mahdollisuuden ja sisäistä viestintää on helppo kehittää nimenomaan intranetin puitteissa.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, jossa aineiston hankintamenetelmänä käytettiin lauseen-täydennystekniikkaa. Empiirinen tutkimus toteutettiin tammikuussa 2011 ja vastaajiksi valittiin Diacorin tiedotus- ja palautevastaavat, jotka ovat avainroolissa intranetin päivittämisen ja tiedonkulun kannalta. Lauseentäydennyslomake sisälsi 20 lauseenalkua, joita vastaajan tuli jatkaa oman ajatuksensa mukaan. Lauseentäydennyslomake lähetettiin yhteensä 34 vastaajalle ja se oli mahdollista palauttaa joko paperille printattuna ja nimettömänä kuoressa tai sähköpostiliitteenä. Vastaukset koottiin ja analysoitiin vastausajan päätyttyä. Vastauksia palautui kaikkiaan vain 12 kappaletta, jolloin vastausprosentiksi saatiin 35 %. Vastaukset koottiin kysymyksittäin yhteen ja ryhmiteltiin aihealueittain.
Tulokset eivät olleet yllättäviä, koska projekti ei edennyt suunnitelmien mukaan, vaan tulos jouduttiin julkistamaan keskeneräisenä. Intranetin käyttäjät kokivat, että intranetin uudistus sinänsä oli odotettu ja toivottu, mutta sen toteutus ei vastannut sitä, mitä projektin alussa luvattiin. Tämä ei ollut yksin projektiryhmän vika, vaan suurin osa petetyistä lupauksista jäi ulkopuolisen toimittajan vastuulle, joka ei pystynyt täyttämään palvelulupaustaan. Projektiryhmän vastuulla oli kuitenkin viestintä ja päätös siitä, koska uusi versio julkaistaan. Näiden molempien alueiden tarkempi selvittäminen ja seurauksien miettiminen olisi ollut tarpeen.
Yrityksen johdon tahtotila on, että yrityksessä saataisiin aikaan keskustelua henkilöstöä pu-huttavista asioista, jotka usein liittyvät työsuhteeseen, työolosuhteisiin ja kaikkeen muuhun kuin itse potilastyöhön. Intranet oikein toimivana tarjoaa tähän hyvän mahdollisuuden ja sisäistä viestintää on helppo kehittää nimenomaan intranetin puitteissa.