Ungdomars psykosociala hälsa i skolmiljö : - en kvantitativ studie inom KLUCK 2 - projektet
Hannus, Martina; Pynnönen, Maria; Jaakkola, Riina; Järvinen, Anna; Lillthors, Emily (2011)
Hannus, Martina
Pynnönen, Maria
Jaakkola, Riina
Järvinen, Anna
Lillthors, Emily
Yrkeshögskolan Novia
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056399
Tiivistelmä
Syftet med detta utvecklingsarbete är att spegla ett empiriskt material som berör mobbning, stress och trivsel i skolan bland ungdomar i Österbotten mot de resultat som litteraturen ger (Järvinen, Lillthors & Pynnönen, 2011; Hannus, Jaakkola & Nysand, 2010). Studien ingår i KLUCK 2-projektet och tar avstamp i två examensarbeten: Ungdomars psykosociala hälsa – stress, mobbning och riskbeteende (Järvinen, m.fl., 2011) och Barns psykosociala hälsa i skolmiljö (Hannus m.fl., 2010). Frågeställningen är: Hur samstämmiga/olika är de empiriska och teoretiska studierna, och hur ser resultatet ut med ett genusperspektiv på materialet?
Utvecklingsarbetet genomförs med kvantitativ metod där deskriptiv statistik ingår. De empiriska resultaten om mobbning, stress och trivsel har även behandlats i examensarbetet Inomhusluftens inverkan på hälsan – en kvantitativ studie inom KLUCK 2-projektet (Boström, Lindström, Sid, Snellman, Svahn, Vehkoja, Villman, Vähäsöyrinki & Wallentowitz, 2010). Enkätresultaten har bearbetats i form av SPSS-filer och sammanställts i diagram och tabeller med dataprogrammet Excel.
Intressanta slutsatser är att det är fler pojkar än flickor som inte kommer överens med sina lärare och också fler pojkar mobbar och blir mobbade. Största delen av eleverna hinner med sina arbetsuppgifter i skolan och hemmet. De flesta trivs i skolan, men fler pojkar än flickor trivs inte i skolan. The purpose of this development project is to compare the results of an empirical study of bullying, stress and well-being at school with literature (Hannus, Jaakkola & Nysand, 2010; Järvinen, Lillthors & Pynnönen, 2011). The study is part of the KLUCK 2 project, based on Psychosocial health among adolescents – stress, bullying and risk behaviour (Järvinen et.al., 2011) and Children’s psycho-social health in the school environment (Hannus et.al., 2010). The question is how similar/different the theoretical and empirical studies are, and what the results tell us from the perspective of gender differences.
This study is quantitative, with descriptive data attached. The findings of this study are discussed in the thesis The effect of indoor air on health – a quantitative study within the KLUCK 2 project (Boström, Lindström, Sid, Snellman, Svahn, Vehkoja, Villman, Vähäsöyrinki & Wallentowitz, 2010). The results have been compiled into SPSS files, diagrams and tables in Excel.
The study shows that more boys than girls do not get along with their teachers; besides, more boys are bullies and are being bullied. Most students manage to do their schoolwork in class and at home. The majority of students like school, but more boys than girls are unhappy at school.
Utvecklingsarbetet genomförs med kvantitativ metod där deskriptiv statistik ingår. De empiriska resultaten om mobbning, stress och trivsel har även behandlats i examensarbetet Inomhusluftens inverkan på hälsan – en kvantitativ studie inom KLUCK 2-projektet (Boström, Lindström, Sid, Snellman, Svahn, Vehkoja, Villman, Vähäsöyrinki & Wallentowitz, 2010). Enkätresultaten har bearbetats i form av SPSS-filer och sammanställts i diagram och tabeller med dataprogrammet Excel.
Intressanta slutsatser är att det är fler pojkar än flickor som inte kommer överens med sina lärare och också fler pojkar mobbar och blir mobbade. Största delen av eleverna hinner med sina arbetsuppgifter i skolan och hemmet. De flesta trivs i skolan, men fler pojkar än flickor trivs inte i skolan.
This study is quantitative, with descriptive data attached. The findings of this study are discussed in the thesis The effect of indoor air on health – a quantitative study within the KLUCK 2 project (Boström, Lindström, Sid, Snellman, Svahn, Vehkoja, Villman, Vähäsöyrinki & Wallentowitz, 2010). The results have been compiled into SPSS files, diagrams and tables in Excel.
The study shows that more boys than girls do not get along with their teachers; besides, more boys are bullies and are being bullied. Most students manage to do their schoolwork in class and at home. The majority of students like school, but more boys than girls are unhappy at school.