Moottorien vertailu turbiinilaitoksella
Arponen, Joni (2020)
Arponen, Joni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002042030
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002042030
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä vertailtiin sähkömoottoreita Olkiluoto 3- ydinvoimalan turbiinipuolella ja selvitettiin, voiko moottoreita korvata toisilla, laitokselta jo löytyvillä
moottoreilla sekä laadittiin lista mahdollisista korvaavuuksista. Työn toimeksiantajana toimi Teollisuuden Voima Oyj.
Työssä tutustuttiin myös Säteilyturvakeskuksen Ydinturvallisuusohjeistoon sekä Teollisuuden Voima Oyj:n tietokantajärjestelmiin sekä turvallisuusohjeisiin.
Moottoreiden läpikäynnin pohjana käytettiin olemassa olevaa moottorilistaa turbiinipuolen moottoreista, Teollisuuden Voima Oyj:n tietokantaohjelmistoja, moottorivalmistajien datalehtiä sekä moottorikuvia laitokselta. Moottoreita käytiin myös itse tarkistamassa paikan päällä.
Työhön kuului korvaavuustaulukon laatiminen, josta kävisi myöhemmin ilmi korvauskelpoisille moottoreille sopivat korvaajat. Taulukosta kävisi myös ilmi korvaamista
mahdollisesti haittaavat tekijät.
Työssä käytiin läpi myös erään moottorin korvaavuuden selvitys vaihe vaiheelta. The purpose of this thesis was to compare electric motors installed in the Olkiluoto 3 Turbine Island and to clarify if it is possible to replace a motor with another motor already found in the plant and also make a list of substitutability. The study was executed as an assignment for Teollisuuden Voima Oyj.
The scope of the thesis also consisted of getting familiar with Säteilyturvakeskus Regulatory Guides on nuclear safety and security (YVL) and also with database programs and safety rules and regulations of Teollisuuden Voima Oyj.
As the basis for the study a list of the installed motors on Turbine Island was used. Also Teollisuuden Voima Oyj database programs, motor pics taken from the plant and manufacturers datasheets were used in the study. Some motors were also photographed and checked on the spot.
The study also included the making of a substitutability table from which later on it would be possible to find a suitable substitute for a motor. The table would also present all the possible factors interfering with substitutability of the motors.
A step-by-step study of the substitutability of an example motor was also carried out.
moottoreilla sekä laadittiin lista mahdollisista korvaavuuksista. Työn toimeksiantajana toimi Teollisuuden Voima Oyj.
Työssä tutustuttiin myös Säteilyturvakeskuksen Ydinturvallisuusohjeistoon sekä Teollisuuden Voima Oyj:n tietokantajärjestelmiin sekä turvallisuusohjeisiin.
Moottoreiden läpikäynnin pohjana käytettiin olemassa olevaa moottorilistaa turbiinipuolen moottoreista, Teollisuuden Voima Oyj:n tietokantaohjelmistoja, moottorivalmistajien datalehtiä sekä moottorikuvia laitokselta. Moottoreita käytiin myös itse tarkistamassa paikan päällä.
Työhön kuului korvaavuustaulukon laatiminen, josta kävisi myöhemmin ilmi korvauskelpoisille moottoreille sopivat korvaajat. Taulukosta kävisi myös ilmi korvaamista
mahdollisesti haittaavat tekijät.
Työssä käytiin läpi myös erään moottorin korvaavuuden selvitys vaihe vaiheelta.
The scope of the thesis also consisted of getting familiar with Säteilyturvakeskus Regulatory Guides on nuclear safety and security (YVL) and also with database programs and safety rules and regulations of Teollisuuden Voima Oyj.
As the basis for the study a list of the installed motors on Turbine Island was used. Also Teollisuuden Voima Oyj database programs, motor pics taken from the plant and manufacturers datasheets were used in the study. Some motors were also photographed and checked on the spot.
The study also included the making of a substitutability table from which later on it would be possible to find a suitable substitute for a motor. The table would also present all the possible factors interfering with substitutability of the motors.
A step-by-step study of the substitutability of an example motor was also carried out.