Haapajärven Lääkäritalon laatukäsikirja
Murto, Anne (2011)
Murto, Anne
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105157986
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105157986
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli laatukäsikirjan tuottaminen. Toimeksiantajani, ja laa-tukäsikirjan tilaaja, on yksityisiä lääkäri-, työterveys-, ja fysioterapia- palveluita tuot-tava yritys Haapajärven Lääkäritalo.
Laatukäsikirjan tarve tilaajayrityksessä on noussut käytännön tarpeista. Fysioterapian laatua koskevat vaatimukset kasvavat koko ajan, lainsäädäntö asettaa omat vaa-timuksensa ja palveluita käyttävät asiakkaat sekä palveluita ostavat ja maksavat asiakkaat ovat yhä tarkempia laatuvaatimustensa suhteen. Laadunhallintajärjestel-män avulla on tarkoitus jatkossa tehdä yrityksen laadunvarmistus- ja kehittämistyötä. Laatukäsikirjaa on tarkoitus käyttää myös apuna markkinoinnissa ja perehdyttä-misessä. Sisällöksi tilaajayrityksen johtoryhmä valitsi asiakaslähtöisyyden, henkilös-tön hyvinvoinnin, työssä jaksamisen ja ammatillisen kehittymisen sekä työn tehok-kuuden ja tuloksellisuuden. Laatukäsikirja kohdennetaan koskemaan yrityksen fy-sioterapiapalveluita ja se liitetään osaksi valmisteilla olevia yrityksen nettisivuja. Laa-tukäsikirja on laadittu yhtenäiseksi yrityksen toimintastrategioiden kanssa ja sen pohjalta määritellään laatutavoitteet ja keinot niiden saavuttamiseksi.
Opinnäytetyöni on kaksiosainen. Ensimmäisessä osassa käsitellään teorian pohjalta laatua ja sen merkitystä terveydenhuollossa sekä laadunhallintajärjestelmän sisältöjä. Toisena osana opinnäytetyössäni on Haapajärven Lääkäritalon laatukäsikirja, jossa kuvataan keskeiset laadunhallintajärjestelmän sisällöt ja toimintajärjestelmä sekä fysioterapia asiakkaan palveluprosessi. Laatukäsikirjaan tarvittavat tiedot keräsin haastattelemalla yrityksen perustajajäseniä sekä tutustumalla yritystä koskeviin dokumentteihin. Laatukäsikirjan valmistumisprosessin alussa ja sen aikana, pidimme yrityksessä palavereita aiheeseen liittyen. Laatukäsikirjassa kuvaan yrityksen laatupolitiikkaa, arvoja ja toimintajärjestelmän keskeisiä tekijöitä joilla se pyrkii kohti tavoittelemaansa laatua ja tulosta.
Avainsanat: Laatu, laadunhallintajärjestelmä, laatupolitiikka, palveluprosessi, fysioterapia.
Laatukäsikirjan tarve tilaajayrityksessä on noussut käytännön tarpeista. Fysioterapian laatua koskevat vaatimukset kasvavat koko ajan, lainsäädäntö asettaa omat vaa-timuksensa ja palveluita käyttävät asiakkaat sekä palveluita ostavat ja maksavat asiakkaat ovat yhä tarkempia laatuvaatimustensa suhteen. Laadunhallintajärjestel-män avulla on tarkoitus jatkossa tehdä yrityksen laadunvarmistus- ja kehittämistyötä. Laatukäsikirjaa on tarkoitus käyttää myös apuna markkinoinnissa ja perehdyttä-misessä. Sisällöksi tilaajayrityksen johtoryhmä valitsi asiakaslähtöisyyden, henkilös-tön hyvinvoinnin, työssä jaksamisen ja ammatillisen kehittymisen sekä työn tehok-kuuden ja tuloksellisuuden. Laatukäsikirja kohdennetaan koskemaan yrityksen fy-sioterapiapalveluita ja se liitetään osaksi valmisteilla olevia yrityksen nettisivuja. Laa-tukäsikirja on laadittu yhtenäiseksi yrityksen toimintastrategioiden kanssa ja sen pohjalta määritellään laatutavoitteet ja keinot niiden saavuttamiseksi.
Opinnäytetyöni on kaksiosainen. Ensimmäisessä osassa käsitellään teorian pohjalta laatua ja sen merkitystä terveydenhuollossa sekä laadunhallintajärjestelmän sisältöjä. Toisena osana opinnäytetyössäni on Haapajärven Lääkäritalon laatukäsikirja, jossa kuvataan keskeiset laadunhallintajärjestelmän sisällöt ja toimintajärjestelmä sekä fysioterapia asiakkaan palveluprosessi. Laatukäsikirjaan tarvittavat tiedot keräsin haastattelemalla yrityksen perustajajäseniä sekä tutustumalla yritystä koskeviin dokumentteihin. Laatukäsikirjan valmistumisprosessin alussa ja sen aikana, pidimme yrityksessä palavereita aiheeseen liittyen. Laatukäsikirjassa kuvaan yrityksen laatupolitiikkaa, arvoja ja toimintajärjestelmän keskeisiä tekijöitä joilla se pyrkii kohti tavoittelemaansa laatua ja tulosta.
Avainsanat: Laatu, laadunhallintajärjestelmä, laatupolitiikka, palveluprosessi, fysioterapia.